Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Volvo Cars vd Håkan Samuelsson kan blicka tillbaka på ett rekordartat försäljningsår. Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Nytt försäljningsrekord för Volvo Cars

    Geelyägda Volvo Cars satte återigen nytt rekord och spränger därmed för första gången gränsen om 600 000 sålda bilar.
    – Vi slår försäljningsrekord för femte året i rad. Det är förstås väldigt glädjande att våra volymer samt marknadsandelar på våra viktigaste marknader stiger, säger Volvo Cars presstalesperson Stefan Elfström.

    Affärerna för Volvo Cars fortsätter gå starkt. Under 2018 sålde bolaget 642 253 bilar globalt, en ökning med 12,4 procent jämfört med ett år tidigare. Rekordnoteringen är bara en i följden, de senast fem åren har biltillverkaren visat på förbättrade försäljningssiffror. Det är dock första gången som Volvo Cars kommer över 600 000 sålda bilar.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    – I USA, som är en av våra viktigaste marknader, ökade försäljningen med 20,6 procent i fjol. Ännu viktigare var ökningen av marknadsandelar som även den uppgick till 20 procent. Det betyder att vi tar kunder från våra konkurrenter i USA, säger Elfström.

    Suv-bilen toppar försäljningslistan

    Av bolagets modeller var XC60 mest populär. Under 2018 sålde Volvo Cars 189 459 stycken världen över.

    – Rent generellt går våra suv-modeller bra. Vi har dessutom ökat kapaciteten i vår belgiska fabrik efter trycket på XC40, säger Elfström.

    Den kinesiska marknaden pekade också uppåt. Ökningen till 130 593 sålda fordon innebar en 14,1 procent högre försäljning jämfört mot föregående år. I Europa såg bolaget en något mer blygsam ökning om 6,4 procent jämfört mot 2017.

    Det starka resultatet leddes av den nya 90-serien och nya XC60. I december sålde företaget 29 469 bilar i regionen.

    Förväntningarna på 2019 är ljusa, säger Elfström.

    – Vi är positiva, under året kommer vi öka volymerna i vår nya fabrik i USA, vilket kommer att bidra till tillväxten.

    Volvo Cars elbilsmärke visar upp nya modellen

    I samband med att rekordsiffrorna presenterades tog Volvo Cars elbilsmärke Polestar tillfället i akt och publicerade den första bilden på den helelektriska modellen Polestar 2.

    Elbilen, som annonserades förra året, väntas ha en räckvidd på närmare 50 mil och en motor på 400 hästkrafter. Med den nya modellen hoppas Polestar kunna tampas med Teslas Model 3, något som vd Thomas Ingenlath tryckt på i ett tidigare uttalande.

    Tillverkningen av den renodlade elbilen ska påbörjas under 2020, prislappen för konsumenten väntas till omkring 40 000 euro, motsvarande drygt 410 000 kronor.

    Bolaget som inom kort väntas avtäcka den nya modellen lanserade i fjol Polestar 1, vilket till skillnad från nummer två var en laddhybrid.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.