Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

H&M:s vinst minskar. Arkivbild.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Nya varumärken ska rädda H&M

Kundernas flytt från vanliga butiker till e-handel fortsätter att pressa klädjätten H&M. Med ett större utbud på sajterna, ytterligare lanseringar av varumärken och nya butikskoncept för klassiska H&M hoppas bolaget kunna vända trenden.

- Samtidigt som on-line växer ser vi att vi måste lyfta butiksupplevelsen i de fysiska H&M-butikerna, det ska bli mer lättshoppat och högre servicenivå, säger Karl-Johan Persson, vd på H&M, till TT.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Enligt Persson handlar det bland annat om att butikerna ska få ny inredning och att varorna ska visas på ett nytt sätt. Under nästa år ska bolaget också, vid sidan av koncernens andra varumärken som exempelvis Arket och Cos, lansera ett nytt varumärke.

- Vi är i slutfasen av utvecklingsprocessen, säger Persson som inte vill säga mer om vad varumärket ska innehålla.

Färre nya butiker

Samtidigt står det klart att kundernas flytt från vanliga butiker till internet påverkar. Koncernens e-handel växer visserligen och på vissa marknader står den för 25 till 30 procent av försäljningen. Men den växer inte tillräckligt snabbt för att kompensera för färre kunder i butikerna på en del marknader.

H&M planerar att stänga cirka 90 butiker under 2017, vilket ger ett nettotillskott på ungefär 385 butiker under året. Det är färre än de 430 nya butiker netto som ledningen räknade med i början av året.

- Skiftet pågår till online och det påverkar trafiken till många köpcentrum och butiker runt om i världen. Vi måste vara disciplinerade i vilka fysiska butiker som vi ska satsa på, säger Persson, och säger också att bolaget ska bredda sortimentet inom sin e-handel.

När H&M på torsdagen redovisade bolagets resultat för det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret landade vinsten på 5 miljarder kronor, i linje med analytikernas förväntningar. På eftermiddagen hade aktien ändå rasat närmare 6 procent på Stockholmsbörsen.

- Det är svårt att kommentera börskursen. Den kopplar till förväntningar och vi har satt upp målet att växa med 10 till 15 procent per år och hittills i år har vi vuxit med 4 procent. Vi har inte nått målsättningen, vi är så klart inte nöjda med det, säger Persson.

Dock ligger samma siffror kvar i målen kvar för 2018, enligt H&M-vd:n.

"Vi är absolut inte nöjda"

I samband med delårsrapporten skriver H&M att bolaget i slutet av september sett en viss avmattning i försäljningen. Av vissa tolkas det som en mindre vinstvarning.

- Då drar man alldeles för stora växlar på det. Vi gjorde det för att vi i samband med kvartalssiffran berättade att höstvarorna fått en bra start de första två veckorna i september. Sedan såg vi en viss avmattning och då ville vi vara transparenta med det, säger Persson.

TT: Hur stressad är du över situationen?

- Det är en del av H&M-kulturen att vi hela tiden vill bli bättre och det är väldigt många tävlingsmänniskor på det är företaget. Vi är absolut inte nöjda när vi inte når de mål vi satt upp, säger han.