Nya tåget till Stockholm invigt

ANNONS
|

- Vi vill vara Bästlänken för alla som reser mellan Göteborg och Stockholm, säger Johan Söör. vd i MTR Express.

Till att börja med kommer MTR Express att köra fyra tåg i varje riktning måndag-fredag och två i varje riktning lördag-söndag.

- Vi tror på den svenska järnvägen och på snabbtågstrafik, säger Peter Viinapuu, vd MTR Nordic. Visst blir det konkurrens med SJ på spåren men framförallt vill vi vara ett alternativ för alla som i dag kör bil, åker buss eller tar flyget.

- Tåg är generellt oerhört energisnålt och miljövänligt. Våra nya tåg drar 30 procent mindre energi per passagerare än snabbtågen som nu rullar Göteborg-Stockholm.

ANNONS

Fler turer i april, ännu fler i augusti

27 april utökas trafiken med ett tågpar i varje riktning måndag-fredag samt söndagar.

Från 10 augusti körs åtta turer i varje riktning måndag-fredag och tre-fyra på lördagar och söndagar.

Efter tal på perrongen på Göteborg C rullade invigningståget klockan 11:48 på onsdagen i väg mot Göta älvdalens pärla Alvhem.

På tåget serverades champagne, räkmacka, vatten och chokladdessert.

Uppehåll i Herrljunga

MTR kommer att köra på tre timmar och 19 minuter mellan Göteborg och Stockholm, alla tåg gör uppehåll i Herrljunga och de flesta i Skövde och Södertälje.

SJ kör med två uppehåll på tre timmar och en minut, direkttågen är elva minuter snabbare.

- Vi hoppas kunna köra åtta-tio minuter snabbare inom ett år eller två, säger Söör.

14 minuter senare var tåget framme och Björn Nettervik, lokförare, trafiksäkerhetschef och fordonschef på MTR Express kunde vandra genom tåget för att starta returresan mot Göteborg.

- Ett fantastiskt bra tåg, säger Nettervik medan vi rullar genom Nödinge i 200 km/h. Hög effekt ger bra acceleration och det är schweizisk kvalitet rakt genom, testat i snö, kyla, sol och värme. Går som tåget i Schweiz, Tyskland, Norge, Finland och numera även i Sverige.

ANNONS

Trångt på spåren

Leif Blomqvist, ledamot i styrelsen för Västtrafik, var en av resenärerna i invigningståget.

- Visst känns det bra med ett nytt fräscht tåg, säger han. Men det är ett bekymmer att det är så trångt på spåren, främst mellan Göteborg och Alingsås. Vi vill inte vara med om att pendeltågen och regionaltågen trängs ut av snabbtågen.

Inom SJ finns en viss oro för uppstickaren MTR Express. Enligt de mest pessimistiska bedömningarna förlorar SJ var tredje resenär till MTR, optimisterna räknar med ett marginellt tapp.

Två av de tågsätt som SJ nu använder för snabbtågstrafiken mellan Göteborg och Stockholm flyttas i höst till sträckan Stockholm-Oslo.

ANNONS