Strukturomvandlingen, där allt fler handlar digitalt, påverkar butikskedjorna, visar en färsk rapport.
Strukturomvandlingen, där allt fler handlar digitalt, påverkar butikskedjorna, visar en färsk rapport. Bild: Hasse Holmberg

Ny rapport: En av tre butikskedjor olönsam

En av tre butikskedjor är olönsam, något handelns utredningsinstitut HUI Research beskriver som ”anmärkningsvärt”. Bland tillväxtraketerna inom e-handel märks dock två Göteborgsföretag.

ANNONS

HUI Research undersöker varje år butikskedjornas utveckling och nyckeltal, förkortat BUN. Det rör sig om 80 av Sveriges största detaljhandelsbolag som står för cirka två tredjedelar av den svenska detaljhandeln. Och ovanligt många uppvisar en dålig lönsamhet, det vill säga hade en negativ rörelsemarginal, konstaterar HUI Research i sin rapport som fokuserar på närmast tillgängliga siffror – det vill säga för 2017.

– Handelns strukturomvandling syns väldigt tydligt i årets upplaga av BUN, konstaterar Tobias Rönnberg, analytiker på HUI Research.

Stark utveckling

Förflyttningen mot handel på nätet är tydlig, vilket också märktes i Postnords E-handelsbarometer för Norden som släpptes förra veckan – där framgår det att svenskarna e-handlade för knappt 43 miljarder första halvåret och att två av tre svenskar e-handlade under perioden.

ANNONS

Flera av butikskedjorna är inte bara olönsamma, de ser också en vikande omsättning. Ser man till branscher hör optikkedjor som Synsam och lågprisaktörer som Dollarstore till vinnarna både när det gäller omsättningsomvandling och lönsamhet. Bland de som såg en negativ utveckling omsättningsmässigt hörde modehandeln, elektronikhandeln och leksakshandeln.

Några av de stora vinnarna när det gäller omsättning finns, föga förvånande, på e-handelssidan. Göteborgska NA-KD och Jollyroom tillsammans med Apotea har omsättningsökningar på över 50 procent. NA-KD, som fortfarande får räknas som ett ungt bolag, såg omsättningen öka med 155 procent i fjol. Dessa bolag visar också upp högre rörelsemarginaler än branschsnittet.

Låga marginaler

Men ser man till e-handelsbolagen som helhet växer knappast lönsamheten på det sätt omsättningen gör. Här finns bara siffror tillgängliga från 2016. Bland bolagen minskade tvärtom rörelsemarginalen med 0,4 procentenheter under ett års tid och landade på rätt anemiska dryga procenten.

Så hur går det då för för de större butikskedjorna med säte i Göteborg? Ser man till modekedjor som Lindex, MQ och Kappahl ser man ingen stor omsättningstillväxt under 2017. Man har helt okej rörelsemarginaler – något GP redan kunnat konstatera i tidigare rapportering. De ligger över detaljhandelns snitt, som ju dras ned av de många kedjor som uppvisat olönsamhet.

ANNONS

Bland de med negativ rörelsemarginal i fjol märks Intersport med huvudkontor i Göteborg. En kedja med svag marginal är Netonnet. Ser man till dagligvaruhandeln befinner sig Lidl i stark tillväxt, vilket GP kunnat rapportera också – omsättningen har ökat med över elva procent. Men även Axfood med göteborgska Willys ökar omsättningen tydligt, Willys ökade med fem procent. Bäst lönsamhet har Ica följt av Axfood och Willys.

ANNONS