Nu krävs ett konststycke i den högre skolan

Krönika: Nordea sparkar 6 000 personer. Samtidigt ska storbanken gå från att ha i särklass sämst kundbetyg till att vara bäst. Det ställer krav på en närmast akrobatisk förmåga hos ledningen.

ANNONS
|

Nordea skrapade ihop ett rörelseresultat på nära 1,1 miljarder euro under årets tredje kvartal. Även om det är lite sämre än samma period i fjol pekar banken på en rad positiva trender; det är fortsatt tillväxt på hemmamarknaderna med starka makrotrender. Svenska inköpsindexet nådde sin högsta nivå på sex år i september.

Nordeas kostnader har minskat, om än från en hög nivå. Andelen kreditförluster har minskat i låneportföljen. Förvaltat kapital är rekordhögt. Ut- och inlåningsmarginalerna är stabila, det vill säga höga.

Trots allt detta ska banken minska personalen med 6000 personer, varav 4000 anställda och 2000 konsulter. Nordea har i dag cirka 31 600 anställda. Flest anställda har banken i Danmark, i Sverige är de cirka 7300.

ANNONS

Det kommer att ge kostnader på 100-150 miljoner euro det fjärde kvartalet 2017, och fortsatta kostnader i fyra år.

Ska lansera robotrådgivare

I stället för traditionella bankkontor vill Nordea bli starkare på digitala tjänster. Enligt banken ska artificiell intelligens ge bättre kundupplevelser. Nordea har bland annat lanserat en chatbot för kundservice i Norge och ska lansera en robotrådgivare för spar- och placeringsråd. Mobilbanken växer i betydelse. Banken samarbetar med både teknikjättar som Samsung och Apple och små så kallade fintechbolag.

Sammantaget ska detta leda till att Nordea blir nummer ett bland jämförbara banker sett till kundnöjdhet, heter det.

Det är en av de modigare utfästelserna ledningen i ett av de största börsbolagen gjort på länge.

Bottenbetyg i kundundersökning

På sikt har Nordeas ledning tveklöst rätt i att det kommer att krävas gigantiska omställningar av storbankerna, som länge levt gott på sitt oligopolskydd och en förmånlig omvärld med stark ekonomi. Teknikutvecklingen kommer att ställa andra krav, kundernas behov kommer att ändras och det dyker upp nya konkurrenter.

Men Nordea fick för bara några veckor sedan ett historiskt bottenbetyg i en kundundersökning från Svenskt Kvalitetsindex, sedan mätningarna startades för nära 30 år sedan har ingen bank fått sämre omdömen. Undersökningen gjordes dessutom före beslutet att flytta huvudkontoret till Helsingfors, vilket fått stora mängder kunder i Sverige att lämna banken.

ANNONS

Digitala tjänster kan än så länge inte ersätta närheten till kunden, vilket visar sig i att Handelsbanken som har motsatt strategi åter får bäst betyg.

Byråkratisk gigant

Nordea har sedan tidigare också problem med motivationen hos de anställda, inte minst beroende på det gigantiska avståndet upp till toppledningen med styrelseordföranden Björn Wahlroos i spetsen. Beskedet att 6000 personer ska bort lär inte höja humöret.

Att som en byråkratisk gigant som Nordea få till fungerande samarbeten med betydligt mer snabbfotade och entreprenörsdrivna bolag inom fintech är också en utmaning.

De stora IT-investeringarna har hittills mycket handlat om att säkra banken från skandaler som anklagelser om penningtvätt

Nya orosmoln

Jämfört med de andra storbankerna är Nordeas nyckeltal inte särskilt imponerande, bland annat på kostnadssidan. Kostnadsminskningar är nödvändiga.

Därtill kommer mer generella bekymmer i branschen. De första tecknen på en sämre omvärld har redan kommit, inte minst på bostadssidan. Det kommer att slå mot bankerna, där bolån är en vinstmaskin. Nordea lider dessutom av den pressade olje- och offshoreindustrin i Norge.

Efterfrågan på företagslån uppges låg, precis som kundaktiviteten på kapitalmarknaden.

Lyckas Nordeas ledning verkligen vända allt detta till en förstaplats i kundnöjdhet, och behålla god lönsamhet, så är det ett konststycke i den högre skolan.

ANNONS

Den omedelbara reaktionen på aktiemarknaden visar inte någon större tilltro till det, aktien får rejält med stryk.

ANNONS