Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Från och med den 1 september införs en ny testmetod inom EU som ska ge tillförlitligare siffror för bilarnas bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Arkivbild

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Nu blir det svårare att blåsa bilköparna

Från och med i höst kan bilköparna för första gången lita på bränsleförbrukningen som tillverkaren anger i annonserna. Men konsumentnyttan har en baksida – högre och tillförlitliga värden kommer att innebära högre skatt.

I flera decennier har alla nya bilar i Europa testats enligt NEDC (New European Driving Cycle), en metod som visat sig ha ett oändligt antal kryphål. Tillverkarna har specialpreparerat bilarna, stängt av allt som kan höja bränsleförbrukningen och genomfört testerna i miljöer som vi svenskar bara kan uppleva under Medelhavssemestern. Resultatet har blivit rena fantasisiffror. Bilköparen som efter några månader upptäcker att förbrukningen är 30–40 procent högre än den utlovade har kanske vänt sig till försäljaren, men gissningsvis bara fått ett svar av typen "jaa, men det beror förstås på hur du kör".

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Rundade tester

I dag finns det höga chefer hos tillverkarna som erkänner att 95 procent av bilägarna aldrig kommer i närheten av de utlovade siffrorna.

Men så har det inte alltid varit. Det är bara under de senaste cirka 15 åren som tillverkarna tävlat i att vidga glappet mellan verkliga och utlovade testvärden, så kallad "cycle beating" på branschspråk, påpekar Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännen.

- Den som köpte en bil runt år 2000 som uppgavs dra 0,8 liter per mil kunde lita på att den siffran stämde, säger han.

Bilköpare kan reklamera

Lösningen på problemet heter förhoppningsvis WLTP (Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedure. Den nya testcykeln infördes redan den 1 september förra året för helt nya modeller och från samma datum i år gäller den alla nya personbilar. Med WLTP testas bilarna i laboratorier, precis som med föregångaren, men under mer realistiska förhållanden, mer lik verklig körning helt enkelt. Dessutom kommer bilarnas utsläpp att testas med RDE (Real Driving Emissions) under verklig körning på allmänna vägar. Om RDE införts tidigare hade Volkswagens och andra tillverkares fusk med utsläppen blivit mycket svårare att genomföra.

Enligt Carl-Erik Stjernvall är den stora fördelen med WLTP att om den utlovade och verkliga förbrukningen fortsätter att avvika så ökar chanserna för konsumenterna att reklamera bilköpet, men det kräver en juridisk prövning som blir ledande på området.

Speciellt bilår

För många bilägare kan WLTP också bli ett kvitto på att den höga bränsleförbrukningen inte är deras fel, åtminstone inte enbart. Men WLTP kommer att kosta de svenska bilägarna i form av högre skatter. Den 1 juli införs bonus-malus-systemet i Sverige som innebär en treårig förhöjd fordonsskatt på nya bilar kopplad till koldioxidutsläppen. Under tre år används en snårig modell där utsläppsvärdena beräknas på både den nya och gamla testmetoden, men från 2020 används bara WLTP och det kommer att märkas på skatten.

- Det kommer att bli ett väldigt speciellt bilår i år. Men det som blir intressant är att WLTP blir ett kvitto på hur stor avvikelsen har varit och det kommer kanske inte direkt att bättra på förtroendet för bilbranschen, säger Carl-Erik Stjernvall.