Norska mäklare lockar med livsstilsfejk

ANNONS
|

Allt fler svenska mäklare lever på existensminimum och konkurrensen på marknaden är stenhård, rapporterade di.se igår. I Norge verkar det dock vara mer livat på bostadsmarknaden och norska mäklare tar "homestyling" till en helt ny nivå.

I den norska affärstidningen Dagens Näringsliv berättar stylisten Josefin Johansson om hur hon arrangerar fejkade barnkalas i köket på en bostad i fashionabla Majorstua i Oslo. På bilderna syns färgglada underlägg, konfetti och godisstrutar.

– Vi gör detta för att visa att bostaden är trevlig att bo i tillsammans med barn eftersom det troligen är en barnfamilj som flyttar in, säger hon till tidningen.

ANNONS

Andra mäklare försöker locka med bilder på hundar i olika situationer på tomten och i bostaden som ska säljas, för att locka djurägare till visningen.

– Det finns en poäng i att gå lite utanför formuläret om vad själva huset är värt och spela på lite andra faktorer som människors livssituation, säger fastighetsmäklaren Christian Falkenberg till Dagens Näringsliv.

Samma sak försökte sig en annan norsk mäklare på, när han skulle sälja en lägenhet med takterrass på sjätte våningen utan hiss. Lägenheten ansågs av någon anledning passande för ett homosexuellt par med gott om pengar och en annons med en naken glamourmodell i bostadens jacuzzi skapades. Tanken var att den skulle sättas in i ett magasin som riktar sig till homosexuella, men annonsen råkade hamna även på mäklarföretagets vanliga hemsida och blev en riksnyhet.

– Tanken var att nå en speciell målgrupp som anses ha stark köpkraft. Allt fler vill ha nischannonsering för att nå särskilda grupper, säger Kåre Ådne Olsen som var den ansvariga mäklaren till tidningen.

En Porsche placerad på gårdsplanen, en lyxyacht vid bryggan och ommöblering med dyra italienska möbler hör till andra trick som norska mäklare tar till för att skapa illusioner om de fantastiska livsstilar som kommer med bostadsköpen.

ANNONS

Det här gillas inte av norska motsvarigheten till Konsumentverket. I en artikel på Dagens Näringslivs sajt riktar de hård kritik mot trenden.

– Vi anser att detta helt gått överstyr och är osäkra på hur begeistrade husköparna är över all denna våldsamma marknadsföring, säger Thomas Bartholdsen på norska Forbrukerrådet.

Han tror att det finns en risk att tricken grumlar köparens omdöme och gör att man missar de eventuella fel som finns på bostaden.

ANNONS