Näringsministern om hamnen: Jag vill hjälpa till

Näringsminister Mikael Damberg (S) vill hjälpa till att bygga upp den sårade containerhamnens förbindelser med omvärlden – men först måste konflikten lösas och APM Terminals öka effektiviteten. – Kan jag göra något för att exempelvis hjälpa till i de internationella kontakterna, skulle jag se det som en av mina viktigaste uppgifter, säger han.

ANNONS
|

I veckan blev det klart att 140 anställda i Göteborgs containerhamn förlorar jobbet. Nattskiftet är nedlagt och den viktiga hamnens kapacitet kraftigt nedskuren. Den infekterade konflikten mellan arbetsgivaren APM Terminals och fackföreningen Hamnfyran, har lett till att hamnen varit helt eller delvis stängd under flera perioder – med resultatet att många små exportbolag förlorat stora summor när de inte fått fram sina varor. De stora bolagen, som bland annat AB Volvo, har också tvingats lägga om sina leveranser till andra europeiska hamnar, med ökade kostnader som konsekvens. Näringsminister Mikael Damberg beskriver situationen som "allvarlig"

"Är definitivt intresserad av att delta"

– Vi har inte längre den direktförbindelse med de stora marknaderna, som vi borde ha – och grunden till det är stöket som varit, men också att hamnen tidigare inte varit tillräckligt effektiv. För att containerhamnen ska kunna bli relevant igen, tror jag tyvärr det är nödvändigt med de rationaliseringar man nu genomför, säger han.

ANNONS

Nu erbjuder statsrådet en hjälpande hand i återuppbyggandet av hamnens verksamhet.

– Jag tror de stora bolagen har ett intresse att jobba för att få tillbaka de här transportlinjerna – och är det någonting jag kan göra i det arbetet är jag definitivt intresserad av att delta. Det bygger dock på att man får ordning och reda i hamnen igen. Om det inte blir ett slut på konflikterna och ordning och reda på verksamheten i hamnen, kommer den här situationen inte att förändras, säger Mikael Damberg.

LÄS MER: Så slår uppsägningarna i hamnen

När det gäller att lösa konflikten i sig, hänvisar näringsministern dock till den utredning om konflikträtten, som arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) drog igång i våras. Enligt den svenska modellen får arbetsgivare och fackföreningar som tecknat kollektivavtal, inte ta till stridsåtgärder, som strejk eller lockout, mot varandra. APM Terminals har tecknat ett kollektivavtal – men med LO-förbundet Transportarbetareförbundet. Hamnfyran organiserar dock flest hamnarbetare och vill att APM också tecknar avtal med dem, något hamnoperatören inte gått med på.

Hoppas parterna inser kostnaderna

– Det är en viktig utredning. De flesta hade nog inte sett framför sig att vi skulle hamna i en konflikt som den här, på arbetsplatser där det finns kollektivavtal. Utredningen är kontroversiell i vissa kretsar, men den är nödvändig – den svenska modellen ska fungera så att man kan köpa sig arbetsfred genom kollektivavtal, säger Mikael Damberg.

ANNONS

Har du någon analys av vad det är som gått fel i den här konflikten?

– Det verkar vara en väldigt lång historia – men jag hoppas att parterna, med tanke på krisen som varit och den situation man nu är i, inser att det kostar på att inte ha en fungerande samverkan. Nu har konflikten de facto kostat både jobb och, i form av dyrare transporter, även pengar för vår svenska exportindustri. Jag hoppas alla berörda parter känner att det inte är värt det. Vi måste tillbaka till en situation där hamnen är effektiv och fungerar, säger Mikael Damberg.

ANNONS