Hur kommer det sig att du hamnade inom inkassobranschen?
– Jag gick på Handels här i Göteborg, men tog aldrig min examen. I stället flyttade jag till Fjällbacka och började sköta ekonomin på Extrafilm i Tanums Hede, där folk lämnade in fotorullar för framkallning. Betalningen skulle ske via faktura, men det hände ganska ofta att folk inte betalade. Jag hade rätt mycket kontakt med Inkassocentralen, som vi använde då. När jag tröttnade på Fjällbacka och ville tillbaka till Göteborg skojade jag med Inkassocentralen och sa att jag lika gärna kunde börja jobba hos dem. Ja visst, svarade de då, du kan börja nästa vecka. Jag var där en kort period innan jag började på inkassobolaget Intrum Justitia, som jag sedan blev kvar på i 20 år. Det är ett bra företag, men jag skulle inte ta ett jobb på vilket inkassobolag som helst.
Varför inte?
– Det finns oseriösa bolag i den här branschen. Både här på Colligent och på Intrum har man ett bra förhållningssätt till dem som är skyldiga pengar, det tycker jag är jätteviktigt. Vi jobbar mycket med rådgivning, och med att hjälpa människor att komma igång och betala. De flesta hamnar inte i en skuld för att de inte vill betala, oftast är det något som har hänt som har gjort att de inte kan. Det är svåra samtal, och de är det mest krävande med inkasso. Många av dem som ringer in har jättejobbiga personliga situationer som vi ska hjälpa till att reda ut. Jag satt med den typen av samtal i början, men gör inte det längre. Det hade jag nog inte orkat i 30 år.
Vad var det som lockade med Collector och Colligent?
– Efter mina 20 år på Intrum ville jag egentligen komma ifrån inkassobranschen, men fick ett väldigt bra erbjudande på konkurrenten Lindorff. Efter att de fick en ny vdlämnade jag även Lindorff för att starta eget tillsammans med en gammal Intrumkollega. Det var ett supportbolag som riktade sig till just inkassobolag, som alltid har hög belastning runt månadsskiftena och då behöver kvalificerad personal. Jag hade träffat Lena Apler, Collectors grundare och nuvarande styrelseordförande, i olika sammanhang genom åren, så jag ringde upp henne och lyckades boka ett möte med Collector.
– Så fort jag kom in på här på kontoret kände jag bara: ”vilket härligt företag!” Det satt liksom i väggarna. Vi fick Collector som kund och jobbade på med Profact, som vårt bolag hette. Det gick väldigt bra, efter tre år hade vi en omsättning på 20 miljoner. Då köptes vi upp av IT-bolaget Aptic, och jag gick in som vddär för att stärka upp deras försäljning. Jag har aldrig jobbat så mycket i hela mitt liv, vissa veckor vågade jag inte räkna arbetstimmarna. Efter fyra år ville jag röra på mig. Precis då hade Collector bestämt sig för att satsa på Colligent, och ringde upp mig om vd-posten.
Var det självklart att tacka ja till det?
– Nej, egentligen hade jag tänkt gå in i något av min mans bolag och kanske ha några styrelseuppdrag. Men jag kom hit och pratade med Stefan Alexandersson, Collectors dåvarande vd, och träffade ledningsgruppen och personalen. Det kändes så roligt, jag kunde inte tacka nej. Dessutom låg huvudkontoret i Göteborg, så hade jag aldrig jobbat förut. Det förväntades inte heller att man skulle vara här dygnet runt. Alla är väldigt engagerade, men det är inte bara 70-timmarsveckor. Så jag tackade ja och började i augusti förra året. Tanken var att jag bara skulle ha ansvar för externa uppdrag, som de Collector har från fastighetsägare, men i december fick jag och mitt team även ta över Collectors egna fordringar. Jag gillar att vi hanterar våra egna fordringar, hade vi sålt dem hade vi inte haft kontroll över hur man hanterar de som är skuldsatta.
Hur ser vägen framåt ut för Colligent nu?
– Vi växer fortfarande. Hela Collector har som mål att växa 30 procent per år, och den takten håller vi. Colligents tillväxt ligger högre än resten av inkassobranschen vilket innebär att vi tar marknadsandelar. Det är viktigt för mig. Jag tror det bygger på att vi inte uppfattas som stor fabrik, vilket de stora inkassobolagen och bankerna ibland kan göra. Eftersom vi är helt digitala har vi också tid och råd att vara personliga. Vi har råd att ha personal som lägger tid i telefon med de som är skuldsatta, medan den som vill sköta sina avbetalningar helt digitalt kan göra det.
Men ni siktar ändå på att växa mer. Finns det någon gräns för att ni inte ska uppfattas som en opersonlig fabrik?
– Vi vill hålla oss på den nordiska marknaden, men vi har fortfarande många marknadsandelar att ta och vi tittar på nya koncept. I och med att vi ligger så starkt i framkant tekniskt är vi snabba på att implementera nya lösningar. När Klarna kom hade de betalningslösningar som de stora bolagen hade pratat om i flera år, men det hade inte hänt något. De sågs som en uppstickare, precis som det var för Lena när hon startade Collector. Det är lätt att de stora klappar de mindre på huvudet. Många tycker säkert att Colligent är pyttesmå, men vi får nya kunder hela tiden.
Susanne Bruce
Ålder: 56.
Bor: Mölndal.
Bakgrund: 20 år på inkassobolaget Intrum Justitia, kort sejour på konkurrenten Lindorff, startade egna bolaget Profact, fyra år som vdpå IT-bolaget Aptic.
Gör: Vdför Collectors inkassobolag Colligent Inkasso AB.
Bruce om...
Eget bolag:
Jag lärde mig otroligt mycket på att driva eget, fler borde prova det i sin karriär. Det är en sådan frihetskänsla, även om man ibland låg vaken på nätterna och undrade hur det skulle gå. Dessutom hoppas att jag fler kvinnor ska våga ta steget från att vara ensamföretagare till att ha ett bolag och anställa folk.
Hierarkier
Colligent och Collector lockade mig eftersom det finns en stark entreprenörsanda. När jag var yngre jobbade jag en kort tid på en storbank – det var mycket mer hierarkiskt och traditionstyngt. Man fick inte ha jeans på sig och det var 13 steg upp till beslutsfattarna. Det passar inte mig, även om jobbet i sig var roligt.
Pressen
Inkassobranschen hade några hårda år i pressen på 90-talet. När jag var på Intrum intervjuades jag av Belinda Olsson för Aftonbladet. Rubriken blev något i stil med att jag jagade ensamma småbarnsmammor. Det såg väldigt dramatiskt ut, men själva artikeln blev bra. Vi pratade om hur det är lättare att strunta i en faktura än att gå och snatta en tröja på H&M, även om det egentligen är samma sak.
Om artikeln
Hur:
I Colligent Inkassos del av banken Collectors lokaler på Östra Hamngatan. Snart ska hela Colligent flytta hemifrån, till ett eget kontor längre ner mot Lilla Bommen. Ritningarna går i samma stil som Collectorkontoret: starka färger och många mötesplatser.
Varför:
Susanne Bruce har, trots att hon ibland försökt lämna den, lagt större delen av sitt yrkesliv inom inkassobranschen. Hur får man ett inkassobolag att kännas modernt och tilltalande?
Reflektion:
Trots att det var längesedan Susanne Bruce själv hade samtal med skuldsatta finns de alltid med i beräkningen när hon pratar om Colligents verksamhet. Utmaningen framöver lär ligga i att behålla det mänskliga perspektivet samtidigt som man växer som bolag.