Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Motorn i flera av Volvos modeller tillverkade mellan 2001 och 2016/2017 kan haverera trots att ägarna tagit väl hand om bilen och skött den enligt Volvos rekommendationer, menar Motormännen. Bild: Bengt Kjellin

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Motormännen: Risk för motorhaveri i flera Volvo-modeller

Volvo Cars motorkonstruktion kan leda till att kamremmen lättare slits av – med reparationskostnader för tiotusentals kronor som följd. Det hävdar Motormännen. Volvo menar, å sin sida, att bara ett fåtal bilar är drabbade.

En avsliten kamrem betyder motorhaveri, ofta med följden att hela motorn behöver bytas ut – en åtgärd som kan kosta bilägaren upp mot 100 000 kronor.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Därför har de flesta tillverkare som använder kamrem i motorn, sett till att hålla den inkapslad och väl avskild från de övriga motordelarna. Volvo har dock inte lyckats helt med det, enligt konsumentorganisationen Motormännen. I Volvos egentillverkade femcylindriga dieselmotor, som ingår i motorfamilj ”D5”, sitter kamremmen bredvid drivremmen, en mer känslig motordel som oftare går sönder.

"Inte optimalt" skyddad

"I alla bilar kan det hända att drivremmen går av. Antingen på grund av slitage eller på grund av att något av aggregaten den driver skär ihop. En reparation blir egentligen aldrig särskilt dyr" skriver Motormännen på sin hemsida.

I Volvos konstruktion, där kamremmen enbart är skyddad av ett "inte optimalt" plasthölje, riskerar dock den avslitna drivremmen att komma i kontakt med kamremmen – så att motorn i värsta fall kollapsar.

– Bilägarna har ingen chans att förutse konsekvenserna. Det kan inträffa även om man har tagit hand om bilen och gjort service enligt Volvos rekommendationer. Det här är inget du som bilägare kan påverka, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännen.

Volvo: Ett fåtal fall

Den aktuella motorfamiljen har, enligt Volvo Cars, använts i modellerna S60, V60, XC60, V70, XC70, C70, S80 och XC90 mellan 2001 och 2016/2017, när den slutade produceras. Det rör sig alltså om väldigt många bilar som riskerar problem.

– Vi vet inte exakt hur många bilägare som är drabbade. Men vi vet att det här är ett återkommande fel både bland medlemmar som hör av sig till vår rådgivning och bland bilägare som hör av sig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Mörkertalet är säkerligen stort, men det är bara Volvo och återförsäljarna som vet hur utbrett felet är, säger Carl-Erik Stjernvall.

Volvo Cars hävdar dock att det inte rör sig om något generellt fel och att bara ett fåtal bilar är drabbade. Exakt hur många vet biltillverkaren inte idag.

– Vår kvalitetsuppföljningsavdelning har tittat på det här och kommit fram till att inte är ett generellt problem. I relation till den enorma mängd bilar som har den aktuella motorn är det ett fåtal som upplevt problem, säger Annika Bjerstaf, presschef på Volvo Cars Sverige.

Här kan du få hjälp

Om du tror du drabbats av felet ska du, enligt Motormännen, först ta reda på hur och när drivremmen gått av. Det bestämmer nämligen vem du ska vända dig till för att få hjälp eller ersättning. Har du maskinskadeförsäkring kan du till exempel kräva hjälp av försäkringsbolaget medan den som nyligen köpt bilen kan använda sig av konsumentköplagen och eventuellt reklamera bilen hos säljaren.

Om du tror att felet beror på att servicen inte gjorts korrekt ska du istället vända dig till verkstaden för att klaga. Om ni inte kommer överens kan man också ta fallet vidare till ARN. Den som ägt sin bil en längre period kan också hoppas på "good will" från Volvo Cars. Det betyder att Volvo, om de har den "goda viljan", exempelvis kan stå för en del av kostnaden för reparationen. Den goda viljan bestäms, enligt Volvo Cars, från fall till fall enligt parametrar som som hur många mil bilen gått, hur många ägare den haft och hur servicehistoriken ser ut.

– Det är vanligt att tillverkare inte är öppna med de exakta kriterierna för good will. Men man bör i alla fall höra av sig till sin Volvoåterförsäljare eller direkt till Volvo Cars centralt och söka good will, säger Carl-Erik Stjernvall.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.