Moderiktiga reflexer ska öka användandet

Alla vet att vi syns bättre med reflex än utan. Det är inte där skon klämmer. — Min ambition är att få människor att bära reflex som en snygg accessoar, säger Ann-Sofie Hermansson, entreprenören bakom Smart in the dark.

ANNONS
|

För den som sitter i sandlådan med sitt barn är det väl rimligt med kläder som i första hand är praktiska. Hur en eventuell reflex ser ut spelar också mindre roll.

– Men så snart du lämnar sandlådan och går ner på stan vill du inte ha gröna apor dinglande på dina kläder, säger Ann-Sofie Hermansson.

Det var i alla fall så hon själv kände som föräldraledig med sitt tredje barn hemma i Kungälv. Och där någonstans såddes också ett första frö till vad som skulle komma att bli hennes företagsidé: snygga reflexer som människor bär med stolthet. Som ett smycke. Med den fiffiga bieffekten att du för en bilist blir synlig på 125 meters håll – i stället för 25.

ANNONS

ATT ANN-SOFIE HERMANSSON en dag skulle starta företag var det ingen tvekan om.

– Min pappa jobbade i fastighetsbranschen och så länge jagkan minnas har vi pratat affärer hemma vid matbordet. Jag drev min klass som ett företag redan på mellanstadiet. Vi skulle åka på skolresa och jag såg till att vi sålde munkar, julkort, hembakat ...

Men hon visste också att det är ett hårt arbete att driva företag. Efter en magisterexamen i ekonomi från Högskolan i Jönköping pluggade hon och jobbade i både USA och Australien.

Ann-Sofie Hermansson samlade kunskap och erfarenhet, mötte sin nuvarande man, men det var först efter barnafödande och småbarnsår hon såg möjligheten att starta företag.

Och så blev det. Från den där tanken om snygga reflexer tog det ett par år innan företaget var registrerat. Därefter ytterligare ett par år av produktutveckling, design och ett flertal utlandsresor i letandet efter rätt fabrik som kunde förverkliga hennes idé. Som därefter var tvungen att passerakvalitetstest på SP, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut.

– Jag tvivlade aldrig på att det skulle fungera. Kan man åka till månen kan man väl utveckla reflexer med mönster, men visst var jag nervös.

Den första kollektionen från Smart in the dark kom vintersäsongen 2014–2015. Textila produkter – toppluva, väska, bälte, manschetter för arm/ben – med reflextryck i mönster som andas Norden: hjortron, fläta, fjälltopp och norrsken. Allt tillverkat i en fabrik i Bulgarien.

ANNONS

Det var en mäkta stolt och gräsligt pirrig Ann-Sofie Hermansson som med sina färska produkter ställde ut på sitt första event, en entreprenörs- och ledarskapsdag i Göteborg.

– Jag tog med mig en kompis som stöd. Vi plockade upp mina grejer, satte upp min reklamskylt. Jag hade verkligen ingen aning om hur det skulle gå.

Innan dagen var slut hade hon sålt reflexer till ett värde av 8 000 kronor.

– Det levde jag på länge. Jag blev så oerhört glad och lättad! Lycka är att ha kunder, säger Ann-Sofie Hermansson.

FÖRUTOM I FÖRETAGETS egen webbshop säljs reflexprodukter från Smart in the dark i dag i ett 40-tal butiker runt om i landet, bland annat på Åhléns samt hos skokedjorna Nilson och Jerns.

Ann-Sofie Hermansson jobbar fortfarande hårt, periodvis långa dagar och med liten lön. Men hon är väldigt stolt över den knaggliga väg hon vandrat för att komma fram till dagens situation. Det hade varit så mycket lättare att ge upp och ta en anställning i stället.

– Jag tror att väldigt få entreprenörer drivs av att tjäna pengar. De flesta vill som jag förverkliga sina idéer, driva projekt, vara med och påverka samhället till det bättre och i förlängningen kanske till och med bidra med arbetstillfällen.

ANNONS

Till skillnad från många andra gläds hon åt att dagarna blir allt kortare, åt regn och mörker.

– Vem tänker på reflexer i maj? Nu börjar min högsäsong!

Fakta: Smart inthe dark

■ Grundades 2011 och kom ut med sin första kollektion vintern 2014–2015. Företaget omsatte i fjol 734 000 kronor. Målet är att dubbla omsättningen 2017.

Ann-Sofie Hermanssons entreprenörstips

1. Hitta rätt människor och företag att samarbeta med.

2. Lär dig att hantera frus-tration. Lär dig att hitta din styrka när du fallit och det känns omöjligt.

3. Lägg kraft på sälj och mark-nadsföring. De viktigaste intäkterna är från kunderna.

4. Umgås med människor som gjort det du gör. De vet vad det innebär och kan stötta.

5. Ge dig inte.

ANNONS