Modehandeln ökade igen

ANNONS
|

– Vi har märkt av en starkare försäljning hela våren och jag tror att det kan hålla i sig, säger Ingvar Larsson, design- och inköpsdirektör Lindex, Göteborg.

Mikael Sandström, ordförande Svensk Handel Stil, håller med:

– Positivt, kan vara en vändning på gång för modehandeln. Ett bra tag sen vi hade en så bra uppgång, tre månader i rad, säger han.

Branschen andas optimism. Men försäljningen av kläder och skor började trögt under januari och februari, trots reor. Detta följt av en historiskt dålig mars utan vårkänslor.

Men sen kom en sen islossning i april.

– Då kom vårförsäljningen riktigt igång. Och som fortsatte med en lagom dos sommar i maj, säger Mikael Sandström, Svensk Handel Stil.

ANNONS

Och med ett mer färgglatt mode som lockade kunderna fortsatte försäljningen upp i juni. Stilindex noterar nu en uppgång i juni för kläder på 1,6 procent och för skor 2 procent, jämfört med juni förra året.

– Man behöver inte vara nån Einstein att räkna att skatteråterbäringens många miljarder positivt påverkade modehandeln under början av juni, kommenterar Mikael Sandström, Svensk Handel Stil. Därefter har försäljningen varit lite lugnare under senare delen av juni.

Men var inte också sommarreorna tidigare i år?

– Den frågan har vi ständigt fått de senaste tio åren. Men rent allmänt och för de stora modekedjorna var inte reorna tidigare i år. Möjligen i de mindre butikerna som ville få fart på försäljningen.

Ingvar Larsson, design- och inköpsdirektör på Lindex, menar att Lindex haft en försäljningsmässigt framgångsrik vår och lyckats träffa rätt med ett starkt sortiment, framför allt gäller det dam.

– Och vi hoppas på hösten med starkare färger och lösare passformer i kläderna.

Även Kapp-Ahl, som nyligen redovisade kvartalsvinst och ökad försäljning, hoppas på hösten. Kapp-Ahl tror att det mer välklädda modet fortsätter sitt återtåg, heter det i kvartalsrapporten.

Mikael Sandström, Svensk Handel Stil, tror att hösten, framför allt september-oktober, kommer att vara avgörande för modebranschen att resa sig upp till ett plus för året.

ANNONS

– Höstmodet har en roligare färgpalett som kan attrahera kunderna. Så jag är optimistisk.

Optimistisk inför hösten är också Nordstans marknadsledning med Anders Larsson i spetsen. Med 30 miljoner besökare per år finns möjlighet till en utveckling av modesegmentet.

– Vid sidan av stora modekedjornas flaggskeppsbutiker håller vi på att planera för specialbutiker inom mode. Fem stycken öppnas det närmaste halvåret och fler nästa år.

Nordstans försäljning gick ner 18 procent bland bilkunderna under januari-februari, till följd av trängselskatten, konstaterar Andes Larsson. Men nu är försäljningen uppe igen och håller jämnt skägg jämfört med rekordåret 2012.

I stilindex ingår i princip alla svenska företag inom handeln med kläder och skor.

Hennes och Mauritz står utanför och vill inte avslöja några försäljningssiffror före kvartalsrapporterna.

Undersökningen genomförs av HUI Research på uppdrag av Svensk Handel Stil.

ANNONS