Det kommer att produceras färre lastbilar vid Tuvefabriken nästar år, efter att takten sänkts.
Det kommer att produceras färre lastbilar vid Tuvefabriken nästar år, efter att takten sänkts. Bild: Bengt Kjellin

Minskad bemanning när Volvo drar ned på takten

Lastbilsjätten Volvo minskar produktionen i Tuve, men ökar den i Brasilien och Nordamerika. Orsaken är förändringar på marknaden – det betyder en minskad bemanning i Göteborg.

ANNONS
|

GP har kunnat konstatera att AB Volvo, där lastbilsverksamheten är den överlägset största verksamheten, har presterat rekordresultat – det senaste kvartalet var det bästa tredje kvartalet någonsin för koncernen. Omsättning och resultat har skjutit i höjden och lastbilsverksamheten är dragloket i tillväxten.

Samtidigt kunde bolaget konstatera att prognosen för totalmarknaden för lastbilar nästa år är 1,15 miljoner lastbilar vilket innebär att ”efterfrågan börjat mattas av”.

Göteborg och Gent

Och enligt uppgift till GP har företaget lämnat beskedet att man sänker takten från 105 lastbilar per dag till 93. Enligt samma uppgifter sker taktminskningen under våren i stället för i slutet av nästa år. Och denna produktionsminskning kommer att påverka bemanningen negativt vid Tuvefabriken.

ANNONS

– Jag kan bekräfta att vi anpassar produktionen i Tuve – vi distribuerar om produktion från Tuve till Brasilien och Nordamerika. Nettoeffekten är att det inte blir någon skillnad i produktionsnivå för oss, säger Claes Eliasson, presstalesperson på AB Volvo.

Han bekräftar att produktionsförflyttningen kommer att ske under första halvan av 2019. Claes Eliasson konstaterar också att företaget redan minskat produktionstakten vid lastbilsfabriken i Gent i Belgien.

– Vi ser under 2019 en stabil marknad i Europa, en minskning i Asien och en ökning i Brasilien och Nordamerika.

Toppar och dalar

På frågan hur produktionsförflyttning kommer att påverka i synnerhet bemanningsanställda vid Tuvefabriken säger han:

– Vi har en flexibel organisation, liksom de flesta andra i industrin, där vi anpassar produktionen efter toppar och dalar. Vid en taktsänkning finns ett minskat behov av bemanningsanställda.

När den senaste kvartalsrapporten presenterades svarade koncernchefen Martin Lundstedt så här på frågan om en kommande väntande konjunkturnedgång:

– Det är klart att vi jobbar med att ha en bra beredskap för hur den allmänna konjunkturen går och att ha en bra flexibilitet i systemet. Vi har en bra aktivitetsnivå bland våra kunder och de har goda affärer och det gäller både Europa och Nordamerika

ANNONS