Telias vd Johan Dennelind. Arkivbild.
Telias vd Johan Dennelind. Arkivbild.

Miljardköp gör Telia till tvåa i Norge

Telia köper TDC:s norska verksamhet och blir näst störst på den norska marknaden. Ett steg närmare målet att erövra Norden, anser bedömare. Nu väntar det planerade köpet av TV4.

ANNONS
|

Nästan 23 miljarder kronor blev prissumman på köpet av TDC. En affär som ger Telia möjlighet att bygga upp verksamheten inom fasta tjänster i Norge.

- Det innebär att vi uppfyller vår ambition om att skapa en integrerad operatör i Norge med möjlighet att leverera både fasta och mobila tv-tjänster till konsumenter och företag i Norge, säger Johan Dennelind, vd för Telia.

ANNONS

Nordisk strategi

Enligt Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet innebär affären att Telia på allvar börjar rulla ut sin nordiska strategi.

- Dennelind har varit väldigt tydlig med att man vill stänga ned hela den tråkiga historien borta i Asien och det börjar man göra nu. Det börjar lösa upp sig och man har sålt av det mesta och nu börjar man fokusera på det man verkligen vill göra med Telia.

Fortsätta växa

- När vi annonserade att vi skulle dra oss ur Asien i september 2015 var en av anledningarna att vi ville investera mer i Norden och Baltikum. Vi gillar den här regionen bättre av flera skäl, med risk, värdeskapande, digitalisering, säger Johan Dennelind.

År 2015 köpte Telia Tele 2:s verksamhet i Norge. Sedan dess har Telia gjort flera förvärv inom Norden, varav köpet av TDC är det största. Och Telia planerar att fortsätta växa.

ANNONS

- Det kommer säkert att finnas utrymme för fler företag framöver. Vi har fortfarande utrymme på vår balansräkning för fler förvärv, utan att rucka på vårt återköpsprogram av aktier som lanserades under våren samt vår utdelning, säger Dennelind.

Logisk affär

Bredbandsmarknaden är sedan flera år tillbaka en konsoliderad bransch där den enda möjligheten för en operatör att växa är att bygga en marknadsposition med både fast-, mobil- och tv-erbjudande. Mot denna bakgrund är Telias köp av GET och TDC i Norge logiskt, anser Bengt Nordström, vd och analyschef på konsultbolaget Northstream.

- Som operatör vill man välja, på vilka marknader kan jag vara bland de två största? Och om jag kan vara det vill jag ha det kompletta erbjudandet i min portfölj med möjlighet att adressera både företags- och konsumentmarknad.

Påverkas inte

I går kom rapporter om att förhandlingarna mellan Telia och Bonnier om ett möjligt Teliaköp av Bonnier Broadcasting, TV4:s moderbolag, är inne i ett slutskede. Johan Dennelind bekräftar att förhandlingarna pågår, men vill inte kommentera hur de går.

ANNONS

- Den här affären har inte något att göra med den affären och de är helt opåverkade av varandra, säger han.

Telia presenterar sin delårsrapport för andra kvartalet på fredag och enligt Joakim Bornold är förväntningarna höga.

- Första kvartalet var en ganska bra rapport från Telia, den första rapporten på länge där man var lite mer optimistisk. Nu är förväntningarna att man ska fortsätta på det spåret. En ganska bra rapport, men mycket fokus på allt omkring.

TT

Telias, GET och TDC i Norge

Telia Norge hade under 2017 en nettoomsättning på 10,1 miljarder kronor.

Företaget har 2,3 miljoner mobilkunder i Norge.

Köpet omfattar GET, en leverantör av fasta tjänster med totalt 518000 hushåll och företag anslutna till sitt fibernätverk.

Även TDC:s företagsaffär i Norge ingår.

GET och TDC i Norge genererade under 2017 sammanlagda intäkter på 4,4 miljarder kronor och ett resultat före räntor, skatter, nedskrivningar och avskrivningar (EBITDA) på 1,9 miljarder kronor.

Genom förvärvet förväntar sig Telia synergier på cirka 650 miljoner kronor om året.

ANNONS