Miljardinvesteringarna: Här ska tusentals nya hotellrum byggas

Göteborg siktar på att fördubbla turismen – och de stora hotellaktörerna satsar nu många miljarder på att bli redo för anstormningen. Snart kan regionen ha över fyra tusen nya hotellrum. Det motsvarar nära 3,5 nya Gothia Towers. – Vi ska bli dubbelt så stora i Göteborg, så fort som möjligt, säger hotellkungen Petter Stordalen.

ANNONS
|

Han invigde sitt åttonde hotell i Göteborg, Comfort Hotel vid Stenpiren, i september. Snart ska samlingen bli mycket större.

– Vi har bara kommit halvvägs i Göteborg – de kommande åren ska vi investera minst lika mycket som vi gjort hittills. Vi har för få hotell här och en för liten marknadsandel. Om du jämför med Scandic har de till exempel många fler hotell i Göteborg än vad vi har, trots att vi har fler koncept än de har. Det måste vi ändra på, säger Petter Stordalen.

De vill bygga 4000 nya hotellrum

Vid 2030 ska Nordic Choice-kedjan ha runt 2 000 nya hotellrum i Göteborgsregionen. Den totala investeringen är i miljardklassen – en mer konkret siffra vill Petter Stordalen inte ge just nu. Det betyder att staden totalt kan få runt 4 000 nya hotellrum de kommande åren.

ANNONS

– Det finns flera områden i Göteborg som är mycket intressanta för oss. Vi vill få in fler av våra koncept på marknaden och bygga fler varianter av Clarion Hotel Post, säger han.

Han hyllar staden, för i princip allt.

– Göteborg ligger mig mycket varmt om hjärtat – det är den femte största staden i Norden, en av de bästa städerna på möten och event och en oerhört spännande marknad för oss. Ni har inte bara SKF och Volvo-bolagen, utan också Liseberg, det kommande 400-årsjubileumet och fantastiska restauranger och hotell. Det enda som saknas är en multiarena inomhus, säger Petter Stordalen.

"Skulle kunna öppna ett nytt Posthotell"

Hotellmagnaten har sedan tidigare erbjudit sig att vara med och bygga just en sådan.

– När jag var i Göteborg senast var jag ute och sprang – jag såg nya saker hela tiden. När du inte bor i staden, utan kommer utifrån, ser du hur många nya restauranger, butiker och byggnader som växer fram hela tiden. Jag sprang till exempel genom ett område med enorm potential, där vi skulle kunna öppna ett nytt Posthotell och vara med och prägla stads­bilden, säger Petter Stordalen.

Vad var det för område?

– Det kan jag inte berätta ännu, säger han med ett skratt.

ANNONS

Petter Stordalen och hans Nordic Choice är inte ensamma om stor­artade planer för Göteborg. Just nu växer rivaler fram i alla geografiska riktningar. Liseberg ska bygga 450 nya rum till 2021, vid Gullbergsvass ska Scandic bygga 362 nya hotellrum till 2020 och på Hisingen, vid Sernekes nya Karlatorn, planeras hotell på 20 000 kvadratmeter. Vid Landvetter flygplats ska 200 nya hotellrum stå färdiga 2019, Åbytravet siktar på nytt hotell med upp till 260 rum och vid Järntorget vill Folkets hus bygga 27-våningshotell med över 300 rum – även om det sistnämnda projektet för tillfället omgärdas av flera frågetecken.

800 nya rum på Svenska Mässan

Och då har vi inte nämnt Svenska Mässan, där Gothia Towers ingår, ännu. Fram till 2030 vill stiftelsen bygga två nya torn, i huvudsak fyllda med hotellrum. Samtidigt ska huvudentréerna mot Korsvägen och Scandinavium byggas ut ordentligt och mässlokalerna utökas rejält. Investeringen beräknas vara värd drygt tre miljarder kronor. När allt är klart räknar Svenska Mässan med att ha närmare

2 000 hotellrum – 800 fler än i dag.

– Vår vision är att bli Europas mest attraktiva mötesplats. När vi tillförde 500 nya rum i slutet av 2014, gick vi in i ett helt nytt segment och kunde börja attrahera så kallade 1 000-rumsaffärer. Det betyder att vi kan erbjuda minst tusen hotellrum samt möteslokaler, mat och dryck under samma tak - det är exempelvis attraktivt för många större globala bolag. Den typen av affärer har Göteborg – eller för den delen Stockholm eller resten av Norden heller – inte kunnat ta tidigare. Nu börjar nästa snäpp visa intresse – 1 500-rums­affären. Vi har en boll i rullning, säger Carin Kindbom, vd och koncernchef för Svenska Mässan.

ANNONS

"Behöver ny kapacitet för att växa mer"

Tre år i rad har Svenska mässan slagit omsättnings– och besöks­rekord. Det tredje tornet, som stod klart 2014, har överträffat stiftelsens förväntningar.

– Nu behöver vi ny kapacitet för att kunna växa mer, säger Carin Kindbom.

Så vad är det som har hänt – hur kommer det sig att alla plötsligt vill bygga hotell i Göteborg? Den grundläggande anledningen stavas ökat resande. Vi reser allt mer, och det är en långvarig och global trend, som bara visar tecken på att öka. Lägg till en stark högkonjunktur driven av en glödhet fordonsbransch, grandiosa stadsbyggnadsplaner för Göteborg, utbyggd infrastruktur och ett stort internationellt intresse för allt som har med Norden att göra och vi börjar närma oss en förklaring.

Tidpunkten för investeringarna är inte heller någon tillfällighet. Hotellmarknaden i Göteborg exploderade redan för sex, sju år sedan – då ökade både de svenska och utländska turisterna ordentligt samtidigt som affärsresenärerna kom tillbaka efter finanskrisens alla sparprogram. Och hotellkedjorna började skissa på utbyggnader, upprustningar och helt nya hotell – planer som nu blir allt mer konkreta.

"Gick inte att undgå förändringen"

– Det gick inte att undgå förändringen. Trots ökad konkurrens har vi haft en stark utveckling av lönsamheten och nu kände vi att vi var redo att investera och ta nästa steg, säger Paul Lukes, hotelldirektör på Elite Park Avenue.

ANNONS

I Lorensbergsparken läggs bokstavligen grunden för hotellets nya, 900 kvadratmeter stora, mässlokal i glas. Det är en del i en investering på totalt 100 miljoner kronor för att rusta upp och utöka hotellet. De 317 rummen är färdigrenoverade och nu ska även de befintliga konferenslokalerna renoveras samtidigt som 16 nya hotellrum ska byggas. Allt ska stå klart den första september.

– Vi räknar med att kunna öka omsättningen med 30-40 miljoner kronor under det första året, lågt räknat. Över tid ska vi öka hela verksamheten kraftigt, säger Paul Lukes.

Uppdraget: Öka de utländska turisterna

Hotellet grundades ursprungligen av de stora rederierna, Volvo och SKF för att bolagens internationella gäster skulle ha någonstans att bo när de besökte Göteborg – och sedan öppnandet 1950 är också just affärsresenärer, inte sällan på stamgästsavtal, Park Avenues huvudsakliga målgrupp. Samma sak gäller också för den lokala hotellmarknaden i sin helhet.

– Men i och med att intresset för Göteborg som turiststad ökat, ser vi också att gästerna inom segmentet Leisure blir allt fler, säger Paul Lukes.

Det för oss in på frågan om vilka som ska bo i alla nya hotellrum. Svaret är, kort sagt, utländska besökare av olika slag. Svenskar står nämligen redan för den absolut största delen av besöken i regionen och gästnätterna på de göteborgska hotellen. De höga förväntningarna på framtiden bygger på att fler utanför landets gränser ska upptäcka Göteborg – och vilja åka hit.

ANNONS

Hon vill dubbla gästnätterna

Det arbetar Camilla Nyman hårt med. Hon är vd för turistorganisationen Göteborg & Co som, tillsammans med den lokala besöksnäringen, nyss formulerat ett nytt mål. Nu vill de att turismen till Göteborgsregionen dubblas till 2030 – i reda siffror betyder det att Göteborg ska stå värd för nio miljoner övernattningar om 13 år. Och Camilla Nyman hoppas att en allt större del av dem ska göras av utländska besökare.

– Så många fler svenskar kan vi egentligen inte locka. De internationella besökarna måste stå för en större andel av tillväxten. Där spelar internationella kongresser, möten och evenemang en viktig roll, säger hon.

"En stor utmaning"

De mer långväga gästerna spenderar också betydligt mer pengar på sina vistelser, än de som rest från andra delar av Sverige.

I dag är fördelningen av gästnätter mellan de två grupperna 70-30 till fördel för de inhemska gästerna, även om de utländska besöken ökat stadigt de senaste åren. 2030 hoppas Göteborg & Co att fördelningen är 60-40.

– Det är vad vi siktar på nu, sedan får vi se var det landar. Det är en stor utmaning och det behöver göras ett stort arbete av hela staden för att det ska bli möjligt, säger Camilla Nyman.

Turistdestinationen Göteborg marknadsförs bland annat genom tv-inslag och tidningsartiklar i utländsk press och på olika typer av bloggar – varje år hjälper Göteborg & Co ett par hundra utländska journalister och bloggare med tips och vinklar om Göteborgsregionen. Slutresultatet handlar om allt från den ”nordiska livsstilen” med föräldralediga pappor och gratis utbildning, till jul på Liseberg.

ANNONS

Göteborg - ett bångstyrigt småsyskon

– Många vill också visa upp en miljö som sticker ut och som man inte förväntar sig i en stad som Göte­borg – förut fick vi till exempel många förfrågningar om Majorna, nu börjar intresset i stället vakna för områden som Ringön och Gamlestaden. De utländska journalisterna och bloggarna verkar gilla att vi är en underdog till den ”fina” huvudstaden Stockholm – ett bångstyrigt småsyskon som gör på sitt sätt, säger Stefan Gadd, presschef på Göteborg & Co.

– Det är också så vi vill uppfattas, säger Camilla Nyman.

Nu för tiden får marknadsföringen även skjuts av de båda Volvobolagens, och hela fordonsindustrins, framgångar. Volvo Cars prisade reklamfilmer med Hisingen badandes i morgonljus gör naturligtvis också sitt. Ett annat resultat av att det går mycket bra för stora delar av det västsvenska näringslivet är att framtidstron just nu är väldigt stark. Inte minst hos aktörerna i besöksnäringen.

– Att sätta så höga mål som vi gör är ett sätt att hålla uppe den höga ambitionsnivån och få alla att fortsätta vilja dra sitt strå till stacken. Det är nu när det går bra för stora delar av Göteborg som vi också enklare kan ta tag i problemen med exempelvis kriminalitet och utanförskap, säger Camilla Nyman.

ANNONS

Bakslag oroar inte

Svenska Mässans Carin Kindbom tycker att hela Göteborg just nu präglas av viljan att sätta höga mål och Petter Stordalen återkommer flera gånger till att Göteborg står inför ”en ljus framtid”.

Det var dock inte länge sedan rubrikerna om Volvo Cars handlade om massvarsel i stället för försäljningsrekord – och även om människor inte slutar resa över en natt, kanske de kreddiga livsstilsmagasinen en dag tröttnar på att skriva hyllningstexter till det svenska ”lagom” och Danmarks ”hygge”. Vad händer med Göteborg och alla de nybyggda hotellrummen, när konjunkturen blir svagare och intresset för det nordiska falnar?

Varken hotellen eller Göteborg & Co oroar sig för större bakslag. Camilla Nyman och hennes kollegor satsar bland annat på att dra ut turistsäsongen under hela året, och locka med flera olika typer av aktiviteter, för att minska branschens känslighet för ekonomiska svängningar.

"Jämnar ut svängningarna genom bredd"

Svenska Mässan arbetar också med bredd för att verksamheten ska bli robust mot kast i konjunkturen.

– Om du tittar på enskilda delar av vår verksamhet är vi sårbara. Restaurangverksamheten där du arbetar med att sälja mat och dryck till kunder som kommer från dag till dag är naturligtvis konjunkturkänslig, men vi har också stora kongresser, events och mässor som går i cykler. Det är till exempel industrimässor som berör flera olika branscher som alla ligger olika i konjunkturcykeln. Vi jämnar totalt sett ut svängningarna genom vår stora bredd – det är en styrka, säger Carin Kindbom.

ANNONS

Och Petter Stordalen nämner en helt annan faktor på frågan om vilka hot han ser mot den positiva utvecklingen.

– Den största risken är när du slår dig för bröstet och tycker att du blivit bra nog – då börjar det du byggt upp förtvina. Allt måste vara i ständig utveckling, säger han.

Ökad konkurrens välkomnas

Den ökade konkurrensen skrämmer inte heller. De flesta ser tvärtom de rivaliserande investeringarna som något positivt.

– Vi ställer oss väldigt positiva till alla kända hotellsatsningar som är på gång. Hotellinvesteringar är en förutsättning för att resten av besöksnäringen, och Svenska Mässan, ska kunna växa. Om vi vill ha hit en kongress för exempelvis 5 000 delegater är det en förutsättning att det finns lediga hotellrum i närheten. Vi är beroende av att det görs hotellsatsningar utanför våra väggar, säger Svenska Mässans vd Carin Kindbom.

Paul Lukes på Elite Park Avenue poängterar också att marknaden växer konstant.

– Efter att hotellmarknaden exploderat, följde några lugnare år och då blev flera aktörer rädda och sänkte priserna. 2013 och 2014 gick RevPar, intäkterna per disponibelt rum, därför ner något – för att sedan öka stort under 2015 och 2016. Nu ökar allt – gästerna, beläggning och RevPar. Det visar att den här staden är redo för ett större inflöde. Det finns ingen som investerar om man inte tror att det finns bäring för en expansion, säger han.

ANNONS

"Göteborg har vaknat"

Han tror att den starka framtidstron stannar länge.

– Om du inte haft Göteborg i ditt medvetande tidigare, har du det nu – det är klart att det är spännande att åka någonstans där det finns utveckling. Göteborg har vaknat upp.

Fakta: Tre saker du bör känna till omhotell

  1. Hotellrummen blir allt fler - överallt. Göteborg har i dag runt 9 100 hotellrum – det är cirka 2 200 fler än för tio år sedan. Som en jämförelse har antalet hotellrum I Stockholm och Malmö, under samma tid ökat med 5 800 respektive 1 650 hotellrum. Det betyder att Stockholm i dag har totalt 19 700 rum att hyra ut, Malmö 4 650 stycken.
  2. En svensk affärsresenär är den vanligaste gästen. Affärsresenärer från Sverige är fortfarande den överlägset största gruppen gäster på hotellen både i Sverige och i Göteborg. De senaste åren har dock privatresenärerna och gäster från andra länder ökat sin andel något. Bland de utländska besökarna dominerar norrmännen totalt, följda av i tur och ordning britter, tyskar, danskar och fransmän. Kina, Polen och Ryssland står för de största ökningarna av antalet gästnätter under 2016.
  3. Kedjorna dominerar. Den nordiska hotellmarknaden består i princip av flera stora kedjor. Rezidor, som driver hotell under varumärken som Radisson och Park Inn, har omkring 430 hotell runt om i världen och omsatte förra året961miljoner euro. Scandic har cirka 220 hotell runt om i Norden, som tillsammans omsatte 12,2 miljarder 2015. Petter Stordalens Nordic Choice driver cirka 190 hotell i sex länder under namnen Clarion Hotel, Comfort Hotel och Quality Hotel. Runt 17 av dem är också fristående hotell, som exempelvis Avalon i Göteborg. Koncernen hade 2015 en omsättning på 10,4 miljarder norska kronor, motsvarande runt 11 miljarder svenska kronor. Bicky Chakrabortys Elite-koncern består av 34hotell och hade 2016 en omsättning på 2,2 miljarder kronor. Bland de övriga finns till exempel norska First Hotels, med runt 90 hotell i Norden och Spanien ochdet globala hotellnätverket Best Western, med runt 4 200 hotell i hela världen.
ANNONS