Med fokus på konsumentens vardag

ANNONS
|

Era produkter finns i många länder. Är behoven lika?

- Ja, basbehoven är desamma. Oavsett om man är förälder i Sverige, Mexiko eller Malaysia så vill man ha en läckagesäker blöja som är behaglig mot barnets hud, som följer barnets rörelser och är enkel att byta. Sedan finns det skillnader i användarmönster, bland annat beroende på kultur och inkomst.

Vad kan det vara för skillnader?

- Bland den muslimska populationen i Malaysia sköljer man av sina mensskydd innan man slänger dem, vilket påverkar hur vi utformar produkterna för de här konsumenterna. I flera länder i Latinamerika har många inte råd att köpa ett helt blöjpaket. Föräldrarna går till sin kvartersbutik och köper den blöja de behöver för dagen. Då måste det finnas blöjor i enstycksförpackningar, eller kanske tre i varje förpackning.

ANNONS

Hur vet ni vad morgondagens konsumenter vill ha?

- All vår innovationsverksamhet baseras på konsument- och kundinsikt. Vi satsar betydande resurser på att fördjupa och förstå kunderna och komma bakom de uttalade behoven. Vi gör hembesök, har gruppdiskussioner, gör vanliga konsumentundersökningar och djupintervjuer. Nyligen fick jag viktiga insikter om användarmönster när jag var i Kina och besökte ett medelålders par som skötte mannens sjuka mamma, med inkontinensbesvär, i hemmet. När vi utvecklar blöjor bjuder vi in till barnkalas där barn och föräldrar får prova nya produkter. Vi får se hur barnen rör sig i de nya produkterna och möjlighet att prata med föräldrarna.

Kan du ge exempel på en innovation?

- Vi lanserar nya innovationer hela tiden. En smartare design av absorptionskärnan i vår nya barnblöja har gjort den tunnare. Ett annat exempel är inkontinensskyddet Tena Flex, som underlättar för vårdpersonal som jobbar med produkterna. Vi satte ett bälte på inkontinensskyddet vilket lett till att tunga lyft minskas vid byte.

Hur fungerar den kreativa processen när ni kommer med nya lösningar?

- Jag tjatar om konsumentinsikt, men innovationer handlar inte om magi. Alla som jobbar med produktutveckling måste verkligen förstå konsumenten. Sedan är det vårt jobb att översätta behovet till en produktlösning. Vi har produktutveckling och laboratorier i Göteborg, Philadelphia, Kina och Malaysia där vi bygger prototyper, utvärderar och vidareutvecklar idéer. Innovation för oss handlar inte om skruvar och muttrar. En blöja idag är tekniskt avancerad. Dessutom är det här en patentintensiv bransch, i en blöja finns det många uppfinningar som skyddas av patent.

ANNONS

Hur skapar du som chef ett innovativt klimat?

- Jag tror mycket på olika perspektiv i det innovativa arbetet, många kompetenser som stimulerar och utmanar varandra. På SCA jobbar vi också med öppen innovation, där vi släpper in idéer utifrån. Vi arbetar i nära samarbete med våra leverantörer, universitet och externa idégivare för att lösa speciella utmaningar.

Har du makt över människors vardag?

- Nej, det tycker jag inte. Men med våra produkter påverkar SCA människors vardag. Vi kan till exempel – genom våra produkter och information – minska tabut kring inkontinens. Effektiva inkontinensskydd kan hjälpa människor att bo hemma längre.

Gör: forsknings- och utvecklingschef för personliga hygienprodukter (blöjor, kvinnliga hygienprodukter, inkontinensskydd) på SCA. Leder en avdelning på 170 personer.

Ålder: 42 år

På nattduksbordet: Ers Majestäts olycklige Kurt av Lena Ebervall & Per E Samuelson, en sannsaga om Kurt Haijby och Gustav V.

ANNONS