Endast 20 procent av styrelsen i norska mediekoncernen Schibstedt Media Group är kvinnor. Företaget äger bland annat Aftonbladet, Svenska dagbladet och Omni. Arkivbild.
Endast 20 procent av styrelsen i norska mediekoncernen Schibstedt Media Group är kvinnor. Företaget äger bland annat Aftonbladet, Svenska dagbladet och Omni. Arkivbild.

Män styr i medievärlden

ANNONS
|

Män innehar majoriteten av alla ledande positioner och styrelseposter inom världens 100 största medieföretag – och skillnaden mellan könen är stor även i Norden, visar en studie gjord av Nordiskt informationscenter för medie- och kommunikationsforskning (Nordicom) vid Göteborgs universitet.

"Trots att de nordiska länderna toppar internationella jämställdhetsindex verkar könsfördelningen i medieföretagen inte ha följt med i utvecklingen", skriver Nordicom i ett pressmeddelande.

Som exempel nämns norska Schibsted, som bland annat äger Aftonbladet och Svenska Dagbladet, där endast 20 procent av den högsta ledningen utgörs av kvinnor. I musiktjänsten Spotifys högsta ledning är 86 procent män.

ANNONS

"En ledning som endast består av män tyder på ett ensidigt ledarskap. Inte enbart för att deras produkter och tjänster riktar sig till både män och kvinnor, utan också för att de förmodligen missar viktig kompetens", säger Maria Edström, en av forskarna, i pressmeddelandet.

TT

ANNONS