Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Under förra året brände brittiska lyxvarumärket Burberry upp kläder, accessoarer och parfymer till ett värde av över 300 miljoner kronor. Bild: ALASTAIR GRANT

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Lyxmärket bränner upp varor för miljoner

Under förra året brände brittiska lyxvarumärket Burberry upp kläder, accessoarer och parfymer till ett värde av över 300 miljoner kronor. Anledningen är att modeföretaget ville förhindra att varorna säljs billigt, skriver BBC.

Totalt rör det sig om varor värda över en miljard svenska kronor som modeföretaget ska ha förstört de senaste fem åren, rapporterar BBC.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

De varor som har förstörts är sådana varor som företaget inte har kunnat sälja. Anledningen till att varorna har bränts upp är att Burberry vill förhindra att de säljs billigt eller stjäls. Enligt företaget ska den energin som bränningarna genererat tagits tillvara på.

– Burberry har noggranna processer på plats för att minimera den mängd överskott som vi producerar. Vid de tillfällen då det är nödvändigt med bortskaffande av produkter gör vi det på ett ansvarsfullt sätt, och vi fortsätter att söka efter sätt att minska eller återvinna vårt avfall, säger en talesperson för företaget.

Vill göra märket mer exklusivt

Enligt företaget själva var förra året ett exceptionellt år då de var tvungna att förstöra en stor mängd parfym efter att de ingått ett nytt samarbete med det amerikanska företaget Coty. Då Coty skulle bygga upp ett nytt lager var Burberry tvungna att göra sig av med gamla produkter till ett värde av 116 miljoner kronor.

Enligt BBC har Burberry de senaste åren jobbat hårt för att göra varumärket exklusivt igen, efter att det drabbats hårt av förfalskade varor.

– Anledningen till att de gör detta är för att marknaden inte ska översvämmas med rabatterade produkter. De vill inte att Burberry-produkter kommer i händerna på någon som kan sälja dem med rabatt och devalvera varumärket, säger Maria Malone, professor i modeekonomi vid Manchester Metropolitan University, till kanalen.

I höstas tog Burberry ytterligare ett steg för att göra märket mer exklusivt under de kommande åren. Det rörde sig bland annat om att företaget kommer stänga butiker som inte ligger på strategiskt placerade platser och att de ska skapa ett center för excellens för lyxiga lädervaror.

"Visar ingen respekt för sina egna produkter"

Men miljöorganisationerna är kritiska mot slöseriet och menar att mängden produkter pekar på överproduktion, men att i stället för att producera mindre väljer företaget att bränna upp bra kläder och produkter.

– Trots sina höga priser visar Burberry ingen respekt för sina egna produkter och det hårda arbetet och de naturliga resurserna som används för att göra dem, säger Lu Yen Roloff från Greenpeace till BBC.

Måste göra aktieägare nöjda

Tim Jackson, chef på British school of fashion på Glasgow Caledonianuniversitetet i London, menar att lyxvarumärken som Burrberry står inför en paradox. Han menar att för att göra aktieägare nöjda måste de expandera, trots att detta ökar risken för att deras identitet som exklusivt förstörs och att deras lager med varor blir för stora.

Den nya säljstrategin har dock sänkt företagets egna kostnader och bidragit till en ökad vinst, skriver BBC. Trots i stort sätt oförändrade säljsiffror meddelade Burberry i mars i år en vinstökning på omkring 5 procent, till 4,8 miljarder kronor.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.