Linda Pettersson är VD för Nääs fabriker

ANNONS
|

Du har jobbat i två av Europas metropoler. Hur hamnade du där?

– Efter Handels i Göteborg började jag jobba i Stockholm. Efter några år blev jag rekryterad av Exportrådet, nuvarande Business Sweden, till en tjänst i Paris. Det var under IT-vågen, när många svenska IT-företag etablerade sig i Europa. En av våra kunder var Spray, som hade fått kapital från Investor då och var väldigt hypat. Efter något år gick jag över till att jobba för dem, först i Paris och sen i Stockholm. Jag missade IT-kraschen precis, eftersom jag just hade fått barn och var mammaledig. Efter några år i Stockholm blev jag kontaktad av Exportrådet igen, den här gången om att bli chef för deras kontor i London.

ANNONS

Och nu jobbar du i Tollered?

– Både min man och jag är från Göteborg, men hade aldrig bott här tillsammans. Efter fyra år i London fick han ett jobb här, och sommaren 2011 flyttade vi hem. Jag fortsatte att arbeta för Exportrådet i Stockholm. Det gick att pendla, men jag insåg snart att det skulle bli för slitigt. Vi hade ju lämnat London för att få mer tid och livskvalitet. Då blev jag kontaktad av en rekryteringsfirma om VD-tjänsten på Nääs fabriker.

Vad visste du om Nääs då?

– Ingenting, jag visste inte ens var det låg. Min mamma hade varit här, så hon tog med mig ut. Det var regnig dag i november och rätt ödsligt. Men någonstans såddes ett frö. Jag kände att jag nog hade något att bidra med. Ernst Rosén, som äger Nääs fabriker, var tydliga med att de ville ha en person som kunde titta på fastigheten och se vad man kunde göra. Det var inte spikat att verksamheten skulle förändras, det var mer en fråga: ska vi utveckla?

Och ni drog igång ett stort utvecklingsarbete. Hade tjänsten varit lika intressant om det inte hade blivit så?

ANNONS

– Nu när man lever i det här förändringsarbetet känns det som att det nog inte hade varit det. Samtidigt är det svårt att säga. Här fanns ju redan en hotellverksamhet, en ny bransch för mig. Det var spännande i sig.

Är hotellbranschen svår att sätta sig in i?

– Jag ska inte säga nej, för jag har en stor respekt för alla branscher. Men min kompetens är att jag har jobbat med många olika branscher och lärt mig dem till en viss nivå. Det svåra är att hitta rätt människor som kan utföra det dagliga arbetet. När man träffar nya kunder och företag tänker man lätt att deras bransch har svåra och speciella utmaningar, och det tror jag finns – men många av utmaningarna är väldigt lika i olika branscher.

Vilka utmaningar mötte du på Nääs?

– Det är en speciell plats på så vis att många har en relation till den, som man måste ta hänsyn till. Tollered byggdes upp runt fabriken, där jobbade man eller gick i skolan. När jag började fick jag känslan att många i närområdet inte kände sig riktigt välkomna här. Då hade det varit ett exklusivt konferenshotell i några år. Något av det första jag gjorde var att träffa föreningar och företagare i Tollered för att se vad de tänkte om Nääs fabriker: vad som hade varit bra hittills och vad som kunde bli bättre.

ANNONS

Vilket blev ert huvudsakliga mål?

– Vi ville öppna upp, både fysiskt och mentalt. Vi började med att öppna på helger och på sommaren, vi har startat ett kafé och tagit hit butiker. Det ska kännas välkomnande, som att man kan komma hit bara för en kaffe om man vill. Så var det inte riktigt när jag började. Jag pratade med en tjej häromdagen som är härifrån, hennes mormor och morfar hade jobbat i den här fabriken. Hon sa att de gillar att vara här nu. För mig är det jätteviktigt. Inte bara för att det är mysigt och härligt, utan för att det är viktigt för det här företaget. Det vi gör är ju att tjäna pengar på gäster och kunder som vill vara här.

Era stora satsningar har varit att utöka hotelldelen och att bygga kontorsplatser för småföretag och frilansare, som väl båda är konjunkturkänsliga kundgrupper?

– Tänker man hotell så går det upp och ner hela tiden efter konjunkturen, men på längre sikt går det ganska stabilt uppåt. De tjugofyra nya rummen riktar sig både till privata gäster och till konferensgäster. Vi växer med 43 procent kapacitetsmässigt, det är en stor satsning. Efter alla marknadsanalyser får man bestämma sig för om man vågar eller inte. Tittar man på vår utveckling hittills är vi rätt komfortabla med den satsningen. Det som är viktigt är helheten här. Dels handlar det om platsen, men sedan också om att skapa ett utflyktsmål. Företagen som är här kan också dra nytta av det. Deras kunder kan sova på hotellet, de kan ha en schysst affärslunch nere i restaurangen, de kan låna relaxområdet. Det är osäkert, ja, men ihop blir detta ett ganska starkt kort.

ANNONS

Nu har du varit här i fem år. Känner du dig klar?

– Det vi är klara med är de fysiska byggnationerna. Nu börjar nästa fas, att faktiskt förverkliga vår vision och få folk att vilja komma hit. Så jag är inte riktigt klar än.

Pettersson om…

IT-kraschen

Det var en otroligt spännande period, människor hade så mycket idéer som jag fick vara med om att förverkliga. Så det var såklart en otrolig sorg, att känna att det vi hade byggt upp skulle monteras ner. Samtidigt kände man att det var något som inte skulle försvinna. Det vi gjorde då lade grunden för det som finns i dag.

Gamla hus

Byggnaderna är ett riksintresse med många restriktioner, men vi har haft ett nära samarbete med en byggantikvarie på Lerums kommun från dag ett. Det är en balansgång, vi måste utveckla fastigheten för att kunna ha kvar den. Det hjälper att vi gärna vill lyfta fram hur fabriken såg ut förr, med tegelväggar och synliga ventilationstrummor.

Den mänskliga faktorn

Vi är ganska kräsna när det gäller anställda och samarbetspartners. Människorna är en så viktig del av en plats. Man måste vilja vara med och skapa något, det räcker inte bara att öppna dörren till en butik och vänta. Det är inte Kungsgatan och kommer aldrig att vara det. Det här är något annat.

ANNONS

Hur?

I ett mötesrum på Nääs fabrikers nya våning för småföretagare och frilansare, bland framtagna tegelväggar, designmöbler och stållampor. Bara två av de många skrivborden är upptagna för dagen, men VD Linda Pettersson hoppas att det snart bli fler.

Varför?

Nääs fabriker, som ägs av Ernst Rosén AB, har gjort stora investeringar de senaste åren. Tjugofyra nya hotellrum, stilrena butikslokaler och kontorsplatser ska säkra tillväxten framöver, och locka folk att åka de extra kilometrarna till Tollered.

Reflektion

Man har mycket gratis på Nääs, i och med de vackra tegelbyggnaderna och det strandnära läget. Men de satsar på två ganska ostabila kundgrupper – frilansare och hotellgäster. Vad händer om det blir lågkonjunktur?

Linda Pettersson

Bor: Mölndal

Ålder: 48

Bakgrund: Handels i Göteborg, har därefter arbetat med verksamhetsutveckling, samt ansvarat för Exportrådet i London.

Gör: VD på Nääs Fabriker i Tollered

ANNONS