Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

1/4

Långa köer när lyxmärket och klädjätten släpper modekollektion

Under torsdagen var det dags för släppet av H&M:s stora designsamarbete. Detta år köade morgonpigga modelejon i Nordstan för kappor i rosa fuskpäls och Disneytröjor signerade italienska Moschino.

Kön sträcker sig nästan 100 meter när det återstår en kvart tills affären slår upp sina dörrar. Klockan nio ska H&M i Nordstan öppna, en timme tidigare än vanligt. Anledningen: italienska lyxmärket Moschino har kommit till stan.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Jag har köat sedan halv nio, så det är inte så farligt. Men jag träffade en tjej som har varit här sedan sju-tiden, säger David Grimsell och fortsätter:

– Man får ju slå sig fram lite eftersom det bara finns ett visst antal saker.

Tradition sedan 2004

H&M har gjort många samarbeten genom åren, senast i oktober i år med brittiska Morris & Co.

Läs mer: H&M-kunder rasar mot märkesblunder

Men en gång om året kommer det stora samarbete som verkligen räknas, en tradition som startade 2004 med Chanels chefsdesigner Karl Lagerfeld. Därefter har märken som Stella McCartney, Versace och Balmain följt hans exempel.

Kläderna och accessoarerna i kollektionerna präglas ofta av lyxmärkenas passform, mönster och färger, men säljs för flera tusenlappar billigare hos H&M.

Disney och färger

I år blev det modehuset Moschinos tur. Samarbetskollektionen följer deras signum: starka färger och grafiska mönster med popkultur-referenser, denna gång Disney-karaktärer som Musse Pigg.

Till amerikanska Vogue har Ann-Sofie Johansson, H&M:s kreativa rådgivare, sagt att märket och dess kreativa chef Jeremy Scott "funnits på deras lista länge".

– Vi behöver något som är så roligt, vilt, lekfullt och glamouröst som Jeremy Scott, säger hon till tidningen.

Läs även: Klimathjältar eller utsläppsskurkar – stora klyftor i näringslivet

En skinnjacka från samarbetet säljs för 3 499 kronor – en skinnjacka hos Moschino kostar 2 195 dollar, nästan 20 000 svenska kronor.

"Modiga kläder för de som vill synas"

När David Grimsell lämnar kassorna, knappt 10 minuter efter affären slagit upp portarna, är han nöjd. I påsen ligger nämligen den röda tröja och det halsband han har varit ute efter.

– Men jag provade inte utan tittade på tröjan framför en spegel och tänkte "det här fungerar nog". Den ska vara lite oversize, säger han och visar upp tröjan med Kalle Anka-trycket.

Han har tittat på tidigare samarbetskollektioner, bland annat Balmain 2016, men aldrig köat för en tidigare.

– Jag har alltid gillat Moschino, de gör modiga kläder för någon som vill synas lite, säger han.

Läs även: ANALYS: "Från djupaste mörker till kursrusning i klädjätten"

Fråga: Har du besökt något släpp för ett av H&M:s designsamarbeten tidigare?

TUtquR9_9wUTmo5t4IiI4PMX8QA.jpg

Jesper Rudebo, 23 år

– Ja, jag har varit på bland annat Balmain, Lagerfeld och Kenzo. Det är kul! Balmains kollektion var riktigt fet– det var nog höjdpunkten för HM:s designsamarbeten. Den kollektionen symboliserade verkligen Balmains märke. Men Moschino försöker inte heller fejka eller vara något annat än vad de är.
5pjcV12D2LBwPXjW6T6QbfflBu8.jpg

Helena Lisiak, 60 år

– Ja, jag var på Versaces släpp och så minns jag samarbetet med (Karl) Lagerfeld. Jag har jobbat natt i dag och slutade klockan sju, så det passade bra att komma hit när de öppnade. Men jag köper inte till mig själv utan köper julklappar. Det är lite mycket Musse Pigg för mig.
HCSSMZWiVSzLGf1ggCO3Vcg3bFw.jpg

Johan Persson, 22 år

– Nej, det här är första gången. När jag var yngre var jag inte lika intresserad av mode som jag är nu och det är mycket hype kring det här.
Y_hWgUvZoMfyWf3iqZOLTSLczLc.jpg

Anna Strokovsky, 29 år

– Ja, jag var förra året på samarbetet med Erdem. Men allt här är väldigt smidigt och najs, att det fungerar så här bra är inte alls lika vanligt i mitt hemland Lettland – där blir det krig om kläderna.
Mest läst