Allt fler företag i Västsverige lämnar containerhamnen permanent.
Allt fler företag i Västsverige lämnar containerhamnen permanent.

Kunder flyr hamnen för gott

Även om hamnkonflikten slutar är det osäkert om kunderna återvänder. Det visar en stor företagsenkät i Västsverige. Över tio procent av företagen har lämnat containerhamnen för gott.

ANNONS
|

Svenskt Näringsliv har gjort en stor enkätundersökning om hur hamnkonflikten påverkar små och stora företag i Västra Götalandsregionen. 478 företag svarade. Och för APM Terminals och Hamnarbetarförbundet är det inga glada nyheter.

70 procent av företagen har vidtagit tillfälliga åtgärder för att lösa sina transporter, och 13 procent har lämnat containerhamnen i Göteborg permanent.

– Det finns ett antal företag som vidtagit permanenta åtgärder och tycker att man har hittat en annan lösning. Man lägger godset på lastbil till Amsterdam, vilket påverkar miljön mycket hårdare. Ju mer frustrationen växer hos företagen, desto mer måste de hitta andra lösningar för att kunna tillgodose sina kunder, och det handlar både om import och om export, säger Anna Gillek, regionchef för Svenskt Näringsliv väst.

ANNONS

Konflikten har slagit hårt mot företagen

Hamnkonflikten har slagit hårt mot en rad västsvenska företag visar undersökningen. Vissa har fått stoppa ordrar eller förlägga tillverkningen till annan ort i Sverige eller runt om i Europa.

Över hälften av företagen har fått vidta åtgärder för att minimera effekterna av hamnkonflikten.

– I fråga om importen handlar det mycket om handeln som drabbats, allt från Kappahl till Rusta och Jysk som säljer mycket säsongsvaror. Ligger varorna på redden och inte kan lossas, och solstolarna inte kommer till Rusta förrän i augusti, då är det för sent. Godset har förlorat värde, säger hon.

Företag har fått lägga ner

Andra företag har drabbats av annullerade ordrar när de inte lyckats skeppa ut varorna och står med färdiga produkter som de inte kan sälja. Det har gått så långt att företag har tvingats dra ner på personal på grund av hamnkonflikten.

– Det är ett antal företag som uppger det. Det var till och med ett transportföretag som fått lägga ner på grund av att de har för lite att göra, säger Anna Gillek.

APM Terminals har aviserat att man lägger ner nattskiftet och varslar 160 anställda. Det innebär att godshanteringen inte kommer att gå för full maskin på ett tag.

Hur ser företagen på det långsiktigt?

ANNONS

– Jag vet att APM ser Göteborg som en strategiskt viktig hamn som har stor potential att växa och att det är deras långsiktiga mål. Men då måste man ha en stabil och trygg verksamhet. I och med att det har svajat till och ifrån genom åren vill inte kunderna riskera att ta den vägen. Man vet inte om den är trygg. Och risk är det sista man vill ha, säger Anna Gillek.

ANNONS