Efter en granskning kritiserar Konsumentverket bolag som erbjuder sparformen investeringssparkonto för brister i avtalsvillkoren. Arkivbild.
Efter en granskning kritiserar Konsumentverket bolag som erbjuder sparformen investeringssparkonto för brister i avtalsvillkoren. Arkivbild.

Kritik mot bolag bakom investeringssparkonton

ANNONS
|

Så kallade investeringssparkonton (ISK) har blivit en vanlig sparform i Sverige. Men efter en granskning avlossar nu Konsumentverket kritik på en lång rad punkter mot bolagen som erbjuder tjänsten.

Granskningen talar om oskäliga avtalsvillkor samt otydligt formulerade villkor där delar som bör stå intill varandra i avtalen spritts ut och har svårbegripligt språk.

Verket kritiserar också att bankerna i avtalen på felaktigt sätt sätter regler kring postgången mellan sig själva och konsumenterna.

Dessutom, påpekar myndigheten, är det företagen som i högre grad än vad avtalen säger har en informationsplikt gentemot konsumenterna.

ANNONS

Vidare bör inte krav ställas om hur ett avtal ska sägas upp, anser Konsumentverket.

Bolagen som granskats har fått ta del av resultatet och myndigheten utgår från att de ändrar de noterade bristerna.

TT

ANNONS