Två poliser jagar svarttaxi i centrala Stockholm. Arkivbild.
Två poliser jagar svarttaxi i centrala Stockholm. Arkivbild.

Kraftig ökning av svarttaxi via Facebook

Via Facebook ökar svarttaxi-verksamheten runtom i landet enligt Svenska taxiförbundet. Totalt handlar det nu om 150 olika Facebookgrupper där förare och kunder kan göra upp om affärer.

ANNONS
|

Taxibilen är bara ett knapptryck bort. Genom att exempelvis meddela att man är beredd att köra en viss sträcka eller tid, alternativt ställa en fråga om körning, möts medlemmarna i Facebookgrupperna. När Taxiförbundet gjorde en undersökning i september 2017 fann man ett 100-tal sådana grupper med totalt 90000 medlemmar.

Nu, mindre än ett år senare, uppger man i en undersökning att antalet har vuxit till 150, med cirka 130000 medlemmar.

- Det har blivit så otroligt mycket enklare än att som tidigare behöva ställa sig på Stortorget för att få en bil. Digitaliseringen är kanonbra för privatpersoner, företag och samhället men det får också med sig sådana här effekter, säger förbundsdirektör Claudio Skubla till TT.

ANNONS

Spritt över hela landet

Förbundets genomgång visar att fenomenet är väl spritt även utanför Stockholm och Göteborg där exempelvis Luleå uppges ha 7000 medlemmar och Sundsvall liksom Gävle omkring 4000 vardera.

Anders Thonfors, trafikpolis och taxiutredare vid trafikpolisen i Solna, gör en uppskattning att verksamheten ökat utan att kunna ge några exakta siffror från polisens håll.

- Vi har inga möjligheter att följa det här via Facebook men i takt med att sociala medier har vuxit och tjänster som Heetch fått lägga ned har det vuxit, säger han.

Samåkningstjänsten Heetch kan jämföras med tidigare nedlagda Uberpop och Heetch fick i februari i år lägga ned sin samåkningstjänst efter det att polisen stoppat 25 av företagets förare.

Är en omöjlighet

Att stoppa svarttaxi-verksamhet som sköter sin verksamhet via Facebookgrupper ser han dock som en omöjlighet

- Att bevaka Facebookgrupper skulle kräva väldigt stor spaningsverksamhet, säger han.

ANNONS

Det är i sin tur ett svar som taxiförbundet inte är nöjt med, då man inte helt oväntat vill se krafttag mot verksamheten som man drabbar hela samhället och slår ut taxinäringen.

- Man måste kanske förändra sitt arbetssätt och även se över lagstiftningen. I nuläget är det dagsböter men man bör kanske införa någon annan form av sanktionsavgift som att beslagta fordonet. Sedan handlar det om vilket ansvar Facebook har. Där borde finnas ett moraliskt ansvar, säger Claudio Skubla.

TT

ANNONS