Kommersens högtider – en shoppingfajt

Eva Ossiansson vänder sig till forskningen för att hitta förklaringar till varför vi vill shoppa loss under fejkade högtider. Köpen planeras noggrant och det görs upp köprutter efter ett förbestämt mönster, skriver hon.

ANNONS
|

Har ni tänkt på att högtidernumera har fått en ny innebörd?Då menar jag inte attjulmusten byter skepnad tillpåsk eller att vi måste ätasill ständigt och jämt. Nej,jag tänker på våra nya kommersiellahögtider som har namn som SinglesDay, Black Friday och Cyber Mondayoch som skapats av företag för att fåoss att köpa. De där dagarna och tilloch med timmarna när vi kan handlajust deras saker till rabatterade priser.Med högtid brukar vi annars mena etttillfälle då vi bryter vardagens göromålför att fira något. Men nu ska vi alltsåägna oss åt att shoppa.

Black Friday infinner sig dagen eftervad som i USA firas under benämningenThanksgiving. Dagen sågssom en möjlig kommersiell högtid förföretag att vända sina ”röda siffror” till”svarta siffror” genom att sälja massorunder en så kallad klämdag närmånga ändå var lediga. Tre dagar därefter,infinner sig nästa högtid, CyberMonday. För när vi ändå lockats attshoppa är det hög tid att få i gång detdåliga samvetet inför den kommandejulhögtiden.

ANNONS

I Sverige vill vi förstås inte varasämre än våra amerikanska vänner ochriskera att missa dessa högtider. Omvi kan dra på oss monsterkläder, ätaskrämmande godis och busa på Halloweenborde vi vara sugna på lite nyasätt att bryta vår vardag.

Guidas rätt under högtiden måste viockså. Tidningarna är överfyllda medråd om var vi finner de bästa fynden.”Sju viktiga saker du inte får missa!”,”Köp julklappar till riktigt vassa priser!”eller ”Skäm bort dig själv med hethemelektronik!” (Kan någon berättavad det är?) Rubrikerna är många. Ochhur ska vi hantera den senaste i radenav kommersiella högtider: SinglesDay? Den firades för en vecka sedan.Även om den gick relativt obemärktförbi i Sverige, så har den stor potentialatt växa. Faktum är att den dagen,den 11 november, köps det mer än någonsin.Den kinesiska e-handelsgruppenAlibaba Group sålde för cirka 30,8miljarder dollar under det här dygneti år. Det tog en minut och 25 sekunderför dem att sälja för en miljard dollar.Black Friday omsätter cirka en tredjedeli jämförelse. Singles Day har sittursprung från en hyllning till singlar ikinesiska studentkretsar som ett slagsmotvikt till Alla Hjärtans Dag, mensom i stället kom att bli en ursäkt föratt shoppa, äta och roa sig på festivalermed kändisar.

Vad är det då som får oss att shoppaloss under dessa fejkade högtider?Jo, de blir helt enkelt en ljusglimt inovembermörkrets tristess. De blirgemensamma händelser vi alla kandelta i när vi känner oss ensamma elleruttråkade. Vi går på skattjakt tillsammans.Forskarna Jane Boyd Thomasoch Cara Peters visar i en studie avshoppingen under Black Friday att viutvecklar speciella ritualer under dehär högtiderna. Köpen planeras noggrantoch det görs upp köprutter efterett förbestämt mönster. Det blir ettsätt att samlas och göra något ihop.Att stå i kö och överleva detta momenttillsammans stärker banden vi har tillvarandra. De som deltog i studien beskrevdet som ”the great race”.

ANNONS

Det härvar ett lopp som det gällde att vinna.Det var bokstavligen en fråga om livoch död då tävlingen var på tid. Detgällde att shoppa de bästa fynden förenågon annan. Tävlingen beskrevssom ett krig. Din överlevnad varhotad och inköpen sågs som krigsuppdrag.Inför shoppingkrigetrekryterades en trupp som i regelbestod av vänner eller familj.Truppen planerade därefter sitttillslag på slagfältet för att avslutningsvisgenomföra sin attack ibutikerna. Krigslyckan mättesi antal byten.

Om ni nu funderar påatt anamma de nya kommersiellahögtidernaoch delta i dem måsteni alltså förbereda er påshoppingkriget genomatt formera er trupp,planera ert tillslag ochfullgöra uppdraget.För tänk om ni skulleförlora tävlingen omatt köpa mest grejertill bästa pris!

Jag vill dockpassa på att ge erett annat tips. Föräven om vi lätt tyckslockas till att köpa,så går det faktisktatt låta bli. Ställ digfrågan om du egentligenbehöver fler ochmer grejer? Eller kandu låta bli att dra ut ishoppingkriget? För ikrig heter det som bekantatt alla är förlorare.

PLUS:Om vi verkligenär i behov av vissasaker som reaskan lägre priserbidra till att vi fårmer pengar övertill annat.

MINUS:I shoppingkrigetunder våra nyafejkade helgdagarvisar vi inte alltidupp våra

ANNONS