Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Pär Düsing, ekonomireporter på GP:

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Kommentar: "Vinsten ändå fortsatt blygsam"

Efter rekordförsäljningen 2014 visar Volvo Cars en vinstökning till 2,3 miljarder kronor.

Volvo Cars ökade vinsten under 2014 till 2,3 miljarder kronor, jämfört med 1,9 miljarder för 2013. Omsättningen ökade med nära åtta miljarder kronor till 130 miljarder. Sedan tidigare är det känt att 2014 innebar en rekordförsäljning på 465 866 bilar.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Är allt frid och fröjd kring Volvo Cars utveckling?

- Även om rörelseresultatet ökade med 17,4 procent till 2,3 miljarder kronor under 2014 så är vinsten fortsatt blygsam. Obeaktat säsongsvariationer i försäljningen kan man konstatera att Volvo Cars tjänade 1,2 miljarder under första halvåret 2014. Andra halvan gav således sämre utdelning.

- Volvo Cars vd Håkan Samuelsson säger också i en första kommentar till bokslutet att resultatutvecklingen ska ses mot bakgrund av att Volvo Cars är inne i en period med stora investeringar och frukten av dessa kommer att börja skördas på allvar under 2015.

- Fortsatt återstår alltså att se vad det nya modellprogrammet betyder i försäljning och vinst. Volvo Cars mål är att nå en försäljning på 800 000 bilar. Håkan Samuelsson säger att han ser många tecken på att man följer planen.

Volvo Cars försäljning slog rekord under 2014. Var säljer Volvo Cars bäst?

- Försäljningen totalt ökade med 8,9 procent. I slutet av augusti satte Håkan Samuelsson ett mål på nära tio procent för helåret.

- Västeuropa är den största marknaden med 243 514 sålda bilar, vilket är en ökning med drygt elva procent sedan 2013. Men det är Kina som är den enskilt största marknaden med fjolårets notering på 81 221 bilar, en ökning på ett år med 33 procent. I Kina har försäljningen överträffat målet med cirka 1 000 bilar.

- USA har länge varit ett problembarn för Volvo Cars. I november presenterades en omfattande plan för hur man ska öka sin försäljning i USA, bland annat tillsattes en ny chef för USA-marknaden som direktrapporterar till Håkan Samuelsson. Men det tar tid att vända utvecklingen. Under 2014 backade försäljningen i USA med närmare åtta procent till 56 371 bilar.

Hur går det med Volvo Cars planer på att öka produktionen och antalet anställda i Göteborg?

- Under andra kvartalet, något försenat jämfört med de första planerna, startar ett nattskift vid Torslandafabriken. Rekrytering och utbildning pågår. 1 300 nya jobb inom Volvo Cars är planen. Till dessa kommer även nya jobb hos underleverantörer. Målet är att 300 000 bilar ska produceras i Göteborg.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.