Konsumentverket stoppar teleoperatören Swedfonenets marknadsföring av telefonitjänster. ARKIVBILD
Konsumentverket stoppar teleoperatören Swedfonenets marknadsföring av telefonitjänster. ARKIVBILD

KO slår till mot lurig teleoperatör

ANNONS
|

GP Konsument har skrivit flera gånger om Swedfone det senaste halvåret. Ett stort antal missnöjda kunder har hört av sig.

Klagomålen kan sammanfattas i tre punkter:

• Säljarna ger sken av att de ringer från ett annat bolag, i regel kundens nuvarande teleoperatör.

• Kunderna, som ofta är äldre människor, blir påförda företagsavtal med 36 månaders bindning trots att telefonen används för privata ändamål. (Privatabonnemang får enligt lag inte bindas längre än 24 månader.)

• Räkningarna blir mycket högre än vad säljarna påstått.

Konsumentverket har på kort tid fått 140 anmälningar mot Swedfone. Nu förbjuder KO bolaget att använda dessa metoder, under hot om böter på 750 000 kronor.

ANNONS

"KO ser allvarligt på den otillbörliga marknadsföringen och sätter därför vitesbeloppet (...) förhållandevis högt", säger ombudsmannen i sitt beslut.

Läs också: Fortsatt kritik mot Swedfone

Läs också: Swedfone vi bestrider samtliga punkter

Läs också: Pensionärer rasar mot telebolag

ANNONS