Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/6

Knökat på Göteborgs uteserveringar under VM

Sällan har uteserveringarna varit så fulla som under årets VM – något som ger klirr i kassan för Göteborgs krögare. Samtidigt finns det irritation bland mindre pubar över gigantiska uteserveringar och dyra tv-rättigheter.

Uteserveringen vid Stora Teatern har förvandlats till ett Colombia i miniatyr – åtminstone för 90 minuter. Vid borden sitter ett femtiotal svensk-colombianer med blicken fäst på samma ställe. På storbildsskärmen rullar matchen mellan Senegal och Colombia.

Precis som många andra är Audrey Ariza klädd i gult, rött och blått. I handen håller hon en vuvuzela, som med jämna mellanrum överröstar det nervösa sorlet bland borden.

– Vi har pratat ihop oss på Facebook och bestämt oss för att samlas här. Det roliga med VM är att man går ut och firar sitt land, säger Audrey Ariza, som hade rätt i sin tro att Colombia skulle vinna (1-0).

För Audrey Ariza innebär kombinationen av fint väder och VM fler besök på restauranger än vanligt.

– Göteborg har förberett sig mycket inför VM och det finns många fler uteserveringar än tidigare. Förra VM var det inte alls så. Men det var kanske mycket på grund av att Sverige inte var med i VM då.

LÄS MER: Här är "VM-produkterna" som säljer som smör

Enligt Maher Salhi – köksansvarig på Storköket, vilket är restaurangen i Stora Teatern – har de senaste veckorna präglats av stark försäljning.

– Det har varit bra. Så länge det har varit bra väder så har vi haft väldigt mycket kunder. Sedan har vi haft en del kunder även när det inte varit bra väder, just på grund av VM.

"Går ut för tjötet i pausen"

Inte långt från korsningen Kungssportavenyn/Vasagatan, bredvid Röhsska museet, ligger Flygarnas Haga – en bar med en uteservering i mindre format.

Ute i solen sitter bröderna Glenn och Dick Samuelsson och njuter av VM-stämningen i stan.

– Under VM sitter man inte hemma. Man vill gå ut och tala med folk och ta några öl. Går man ut så får man tjötet i pausen, och efteråt kan det bli fest på stan om det har gått bra för Sverige, säger Glenn.

Han får medhåll av brodern Dick, som menar att det blivit några öl extra i majsolen och under VM i juni.

– Man går ut hela tiden och kollar matcherna. Det är suveränt att Sverige har gått till åttondelsfinal. Jag kan säga dig att det är mycket mer folk ute det här året om man jämför med förra, säger Dick.

Bakom baren på Flygarnas Haga står servitrisen Ylva Jacobsson och häller upp en öl. Det har blivit många påfyllda glas under maj och juni, säger hon.

– Så fort solen kommer fram fylls uteserveringen. Folk tar kanske en öl efter jobbet. Och nu under Sverigematcherna är det såklart många kunder, och vi är fler som jobbar.

35 000 på Ullevi

Under årets VM har göteborgarna kunnat följa Sveriges gruppspelsmatcher på storbildsskärm inne på Ullevi. Även tisdagens åttondelsfinal mot Schweiz kommer att kunna upplevas från Ullevis läktare.

Sammanlagt har 35 000 personer besökt Ullevi under de tre gruppspelsmatcherna.

– Denna typ av arrangemang är väldigt viktiga att kunna erbjuda göteborgaren eftersom vi vill öppna upp våra arenor för fler göteborgare. Fri entré gör att många som normalt inte har möjlighet att besöka Ullevi kan komma, säger Got Events styrelseordförande Bettan Andersson (V) i ett pressmeddelande.

Dyrt att sända matcherna

De senaste veckorna har dock inte varit en succé för alla krögare. För puben The Queen i Vasa innebar värmen i maj att många prioriterade stranden.

– Vi sålde mycket mindre i maj än vad vi brukar, säger restaurangägaren Yilmaz.

Även VM har inneburit en viss besvikelse. Även om Sverigematcherna har dragit en hel del kunder, så måste The Queen betala 14 000 kronor till Canal Digital för att få visa matcherna.

– Det verkar som om de flesta krogarna betalar ungefär lika mycket för att visa matcherna. Hur ska vi kunna konkurrera med uteserveringar som har stora bilskärmar och flera 100 sittplatser? frågar Yilmaz.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.