Kinesiska Tencent, med ordförande Pony Ma, slog förväntningarna med sin delårsrapport för årets första kvartal.
Kinesiska Tencent, med ordförande Pony Ma, slog förväntningarna med sin delårsrapport för årets första kvartal. Bild: Kin Cheung

Klirr i kassan för Tencent

Coronakrisen är ett rejält lyft för spelmarknaden. Intäkter för den onlinebaserade spelindustrin lyfte till tio miljarder dollar i mars, enligt analysföretaget Nielsen. För kinesiska Tencent är det klirr i kassan.

ANNONS

Tencent är en tungviktare på marknaden för spel och sociala medier i Kina. Koncernen redovisade på onsdagen ett lyft för intäkterna på 26 procent under årets första kvartal, till 108,1 miljarder yuan (motsvarande 150 miljarder kronor).

Nettovinsten lyfte med 6 procent till 28,9 miljarder yuan, vilket var betydligt bättre än väntat.

Den japanska konkurrenten Sony, som ligger bakom Playstation. Men bolaget är även stor leverantör i andra sektorer och förser till exempel både Apple och Huawei med komponenter till mobiltelefoner.

För Sony var första kvartalet inte lika framgångsrikt.

Koncernen redovisar ett vinstras på 57 procent till 35,4 miljarder yen (drygt tre miljarder kronor) för årets första kvartal. Det kan jämföras med en snittprognos på 74 miljarder yen enligt en sammanställning av prognoser gjord av Refinitiv.

ANNONS

För helåret räknar Sony med att vinsten faller med åtminstone 30 procent, fast då är det bakslag för försäljningen av tv-apparater, kameror och sensorer till mobiltelefoner som drar nedåt i coronapandemins spår.

ANNONS