Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Kanske Smart Eyes stora genombrottsår

    Smart Eye som tillverkar ögonstyrningsteknik har haft något av ett jojo-år. Hittills har det börsnoterade Göteborgsbolaget ännu inte gjort några vinster, men flera tecken tyder på att det börjar ta fart nu.

    Det här är en analyserande text. Slutsatserna är skribentens egna.

    Nästa år, ja då lossnar det. Så har det låtit flera år från det göteborgska teknikföretaget Smart Eye. Hittills har de senaste årens bokslut mer liknat entusiastiska startup-bolags med ständigt röda siffror. Minus år efter år efter börsnoteringen 2016.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Trots det har aktiesparare och investerare stor framtidstro i bolaget. Smart Eye hade inga svårigheter att få in 144 färska miljoner kronor i den nyemission bolaget gjorde under hösten, där Swedbank Robur Ny Teknik kom in som ny storägare.

    Vad är det då Smart Eye sysslar med som gör uthålligheten hos intressenter så stark?

    Jo, företaget har utvecklat ett system för eyetracking, en slags ögonstyrningsteknik, som kan mäta och beräkna var och hur en person i förarsätet tittar i till exempel – vilket kan komma väl till pass när personbilar i framtiden så småningom kommer att bli självkörande.

    Började med Saab

    Smart Eye var tidigt ute och utvecklade ett system för eyetrackning. 2001 sålde företaget en första prototyp till Saab Automobile. Året därpå lanserade bolaget Smart Eye Pro som ett PC-baserat system med flera kameror. Redan då hade man sikte på de stora kommande förändringarna inom fordonsindustrin, och utvecklade sitt system som diskret ska kunna sättas in och användas i personbilar.

    Skälet är att kunna förutse mänskliga avsikter och handlingar och att kunna underlätta kommunikationen mellan maskin och människa – och i slutänden undanröja eller minska olycksrisker.

    Bland annat samarbetar Smart Eye med Nvidia för att göra ett loggerkamerasystem till premiumbilar.

    Bilarna utrustas med ett loggersystem, med kameror där man ska kunna spela in och ha avancerade funktioner inom artificiell intelligens.

    Självkörande bilar har lång väg att gå

    Kruxet för Smart Eye är att även om bolaget håller på med avancerad forskning och produktutveckling så är vägen till självkörande bilar mycket lång.

    Under 2018 har Smart Eye fått allt större anledning att börja dra på smilbanden.

    Från juli i år har bolaget 18 så kallade design wins, där Smart Eyes produkter kommer att användas av fordonsföretag.

    Solen fortsatte att skina över Smart Eye och under sommaren slöt man också ett avtal med Volvo Cars ägare, Geely värt 100 miljoner kronor. Nästa år kommer Geely att börja producera en helelektrisk och delvis självkörande bil där Smart Eyes teknik ska finnas.

    För första gången berättade också Smart Eye att man beräknar att alla nya avtal man tecknat är värda 475 miljoner kronor, över produktens livscykel.

    I kundkretsen finns en tysk premiumbiltillverkare och ytterligare en ännu så länge hemlig premiumbiltillverkare.

    Börshopp och ut i världen

    Självklart tog kursen ett snabbt hopp från 34 kronor i juli upp till 45 kronor en månad senare och har sedan bara fortsatt uppåt under hösten. I början på oktober toppade kursen vid drygt 84 kronor, och ligger nu på runt 68 kronor.

    Samtidigt har företaget satsat på att bygga upp kontor i Japan och Kina för att komma närmare sina marknader och kunder. Smart Eye har sedan tidigare satt upp kontor i USA.

    Ännu så länge har Smart Eye en stark marknadsandel på cirka 40 procent enligt analytiker.

    Största konkurrenten är australiska Seeing Machines.

    Men eftersom det är så långa ledtider inom fordonsindustrin är det höga ekonomiska trösklar för nya potentiella konkurrenter att ge sig in i leken.

    Så även om resultatet i kvartalsrapporten för oktober som vanligt lyste rött så var det en munter vd som talade med pressen:

    – Vi har tidigare etablerat oss bra på marknaden för premiumbilmarknaden. Nu är det inte bara intressant för premiumbilmarknaden, utan massmarknaden kommer också rejält, sade Martin Krantz.

    Smart Eyes målsättning är att deras teknik ska finnas i två miljoner bilar år 2020.