Köpjippot får fotfäste i svensk handel

ANNONS
|

Efter en försiktig trevare i fjol tycks handelsdagen Black Friday vara på väg att etablera sig bland svenska köpmän och butikskedjor. I dag är det dags för extrapriser från tidig morgon till kvällskvisten, i butiker och på nätet.

- Detta är något som växer. Black Friday symboliserar starten på julhandeln. Och svenska konsumenter hänger på. De tycker det är kul med förnyelse och jag är helt säker på att denna typ av aktivitet kommer att växa, säger Magnus Kroon, trendspanare och näringspolitisk expert på Svensk Handel.

Det är inte minst kedjorna inom hemelektronikbranschen som i år använder sig av fenomenet Black Friday och ger sig in i ett skärpt priskrig på en del av ordinarie sortiment.

ANNONS

- I år har vi haft en stor efterfrågan från kunder om Black Friday. Kampanjer avlöser varandra men kunderna känner igen Black Friday och det har ett värde i sig, tror jag, säger Nora Ay, informationsansvarig på Siba.

Elgiganten talar om Black Friday som världens största reahändelse och säger kort och kort "rea på fredag" i sin reklam.

Anna Sjödin, pressansvarig Media Markt, vill inte se Black Friday som en variant på en vanlig rea.

- Vi ser dagen mer som en kickstart på julhandeln, säger Anna Sjödin.

Utöver Black Friday kommer Media Markt i år att införa Cyber Monday. På måndag blir det extrapriser enbart på nätet.

Alla affärsmän följer dock inte konceptet fullt ut. Shoppingcentret Freeport i Kungsbacka, med 54 outletbutiker, har sin egen variant. Istället för att ha eventet som i dag har Freeport valt att ha sin egen Black Friday i samband med Allhelgonahelgen.

- För kunderna är det lika spännande med Black Friday i oktober. De känner inte så väl till knytning till USA. Det är ju också så att nu har julhandeln kommit igång och det är ändå fullt i butikerna. I oktober är det dessutom skolledigt, säger Per Wallentin som visar siffror att satsningen slagit väl ut.

ANNONS

- Under årets Black Friday hade vi sju gånger så stor omsättning jämfört med en fredag innan vi började med denna speciella dag.

All morgonshopping i dag ska dock inte kopplas till Black Friday. Samtliga butiker i Femman i Nordstaden i Göteborg har morgonöppet i dag, med rabatt på varorna under några timmar. Men det finns ingen koppling till Black Friday-konceptet, menar Martin Jacobsson, ansvarig för marknadsföringen på Femman.

- Vi kör vår morgonshopping för femte året och denna morgonshopping råkar sammanfalla med Black Friday, som har ett annat upplägg. Vi har alltid vår morgonshopping inför lönehelger. Det kan hända att Black Friday är en bra variant. Ingenting är hugget i sten och inför nästa år är det kanske möjligt att vi växlar om till heldagsevent enligt Black Friday, säger Martin Jacobsson.

Samtliga butiker i Nordstan kör samtidigt en eventmorgon i dag under namnet Julklappsmorgon.

De 200 butikerna, caféerna och restaurangerna på Frölunda torg har inte något gemensamt kring Black Friday. Däremot kommer flera enskilda butiker att följa konceptet i Black Friday med olika erbjudanden.

Johanne Gabrielsson, marknadsansvarig vid fastighetsägaren Diligentia av Frölunda Torg.

- Vi har inte hakat på Black Friday i år, det har inte funnits med i vår marknadsplan. Det finns massor av event att haka på och det återstår att se vad som händer nästa år, säger Johanne Gabrielsson.

ANNONS

-------------------------

FAKTA: Black Friday

Black Friday skapades i USA och infaller alltid dagen efter Thanksgiving.

Namnet har sitt ursprung i Philadelphia i början av 60-talet och beskrev den stora trafik- och fotgängarökningen som kom dagen efter Thanksgiving.

Numera förknippas Black Friday med shopping, den största shopping- och readagen i USA.

Ytterligare en förklaring till namnet Black Friday är att affärerna denna dag går från rött (förlust) till svart (vinst) i försäljningen.

I USA växer samtidigt Cyber Monday, den första måndagen efter Tacksägelsedagen. Cyber Monday uppstod utifrån att näthandelns skulle öka. Kunder fick möjligheten att rea-shoppa på nätet från hemmet eller kontoret.

ANNONS