Massiv pakethantering för de butiker som är postens paketombud. "Vi ligger på ungefär dubbla volymer i november-december jämfört med oktober", säger Susanne Åhlén, butikschef Coop i Sockenplan i Stockholm.
Massiv pakethantering för de butiker som är postens paketombud. "Vi ligger på ungefär dubbla volymer i november-december jämfört med oktober", säger Susanne Åhlén, butikschef Coop i Sockenplan i Stockholm.

Julklappar i fara när näthandeln briserar

E-handeln rusar i Sverige och till jul riskerar utlämningsställen att bli överfulla. Nu varnar myndigheter för att det befintliga systemet är ohållbart.

ANNONS
|

- Det måste ske en utveckling. Det kommer inte att fungera att vi bara går till ombud och hämtar ut paket, distributionsformerna måste utvecklas, säger Olof Bjurö, avdelningschef för postavdelningen på Post- och telestyrelsen (PTS).

Prognosen är att den totala e-handeln i Sverige ökar med 17 procent i år. Under det tredje kvartalet noterades den allra största ökningen för leksaker, upp 25 procent.

ANNONS

Oro i leksaksbranschen

Och från leksaksbranschen ser man nu med oro på att paket riskerar att inte komma fram till jul.

- Vi ser dagligen rapporter om försenade leveranser och att det blir fullt på utlämningsställena så att de inte kan ta emot leveranserna, säger Alexandra Synnermark, ordförande i Lek- och babybranschen.

TT: Är logistikproblemen ett hot mot e-handeln?

- Det är i alla fall ett problem vid jul. Kunden tror att det är butiken där man handlat som är ansvarig för paketet ända tills kunden kan hålla det i handen. Vi vet av erfarenhet att paket inte har kommit iväg med bilar och sedan har de blivit liggandes hos olika utlämningsställen där de inte hunnit bli skannade, säger Synnermark.

PTS säger att det är tydligt att samhällstrenden med ökad e-handel gör att postoperatörer och distributionsföretag för närvarande har "stora utmaningar" eftersom utvecklingen går så snabbt. Och problemen handlar just nu mycket om att hitta ombud och utlämningsställen av paket, och att paket blir liggande där.

ANNONS

"Krävs fler utlämningsställen"

Susanne Åhlén, butikschef för Coop i Sockenplan i Stockholm, har sin analys klar.

- Det måste finnas fler utlämningsställen. För det finns ett maxtak för hur många paket man kan ha i en butik.

Men i städerna är affärsinnehavarna inte alltid intresserade av att vara ombud.

- De har att välja på om de ska upplåta ytan till att sälja sina varor eller vara ombud. De räknar varje kvadratmeter där man tjänar mest. Det finns butiker som sagt att de inte vill vara ombud längre och då har Postnord fått gå tillbaka till egna företagscenter, säger Bjurö.

Postnord säger sig söka nya arbetsformer.

- Vi tittar också på andra lösningar som till exempel mobila utlämningsställen. Vi ville också försöka använda bemannade containrar på centralt planerade ställen när det blir extra många paket, till exempel före jul. Det begärde vi i år att få göra på flera ställen i Stockholm men fick nej av Stockholms Stad. De tillåter inte att det bedrivs kommersiell verksamhet i containrar, däremot går det bra med event, så hade vi bjudit på glögg och delat ut ballonger så hade det kanske gått bra. Jag tror att de måste tänka om på den punkten, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Postnord.

ANNONS

Nya aktörer i leveranskedjan

Andra trender är att kunderna i större utsträckning vill ha paketleveranserna hem till bostaden eller till receptionen vid sitt arbete.

Samtidigt kommer andra aktörer in på marknaden. Sedan hösten 2015 har Volvo ett koncept kallat Volvo In-car Delivery. Det innebär att varudistributören får en kod till bakluckan på kundens bil så att varorna kan levereras dit när den står vid exempelvis hemmet eller arbetsplatsen. Tjänsten finns än så länge i Stockholm, Göteborg och västra Skåne. Sedan starten för två år sedan har Volvo drygt 15000 aktiva kunder i Sverige.

- Vi ser en konstant ökning av både antalet leveranser och kunder, säger Katarina Adamson, kommunikationsdirektör på Volvo Cars.

TT

ANNONS