I genomsnitt kommer varje person i Sverige att lägga ungefär 3300 kronor på julklappar i år, visar en prognos från Svensk handel.
- Det är ungefär två hundralappar mer än i fjol, men om man jämför med hur ekonomin växer i stort och den goda konjunktur vi har så är det fortfarande måttligt, säger Johan Davidson, chefsekonom vid Svensk handel.
Julhandel i november
Han tror att "måttfullheten" bland annat beror på att vi lägger mer pengar på resor och tjänster istället för prylar. Dessutom har fenomenet med specifika rea-dagar så som Black friday och singeldagen spelat in. De relativt nya shoppinghögtiderna slog igenom ordentligt förra året, och har i år växt ytterligare.
- November har tagit över lite marknadsandelar från december kan man säga, säger Davidson.
Enligt honom gick ungefär tre miljarder kronor till julklappshandeln i november.
- Därutöver går en del av konsumtionen till utlandet, via e-handel från utländska sidor.
Fler klickar hem klappar
Och den elektroniska handeln ökar stadigt. Drygt en tredjedel av personerna i branschorganisationens studie uppger att de kommer att köpa majoriteten av sina klappar online. Bland 18–25 åringar kommer 7 av 10 att klicka hem en del av sina julklappar på nätet.
Ungefär hälften av konsumenterna, 48 procent, planerar i stället att köpa merparten av julklapparna på orten där de bor, men trenden är nedåtgående.
Fakta: Mer från julrapporten
Dagligvaruhandeln har de senaste åren i genomsnitt sålt 27 procent mer under julveckan än den genomsnittliga veckan.
Konfektyrförsäljningen skjuter i höjden och mer än fördubblas under julveckan.
Fler blir glada av att ge än att av att få julklappar. Nästan 8 av 10 säger sig bli glada av att ge julklappar, men 6 av 10 blir glada av att få julklappar.
Julmat, pynt och lussebullar är det som folk anser är de viktigaste elementen för att skapa ”en riktig jul”.
Drygt 3 av 10 anser att tomten kan tas bort utan att en ”riktig julen” äventyras.
Svensk Handels julrapport är baserat på extrafrågor i samband med deras Handelsbarometer från januari och november 2018, Nielsen ScanTrack samt två konsumentundersökningar.
Källa: Svensk handel