Ni hjälper företag att ”göra rätt”ur ett hållbarhetsperspektiv. Vadbetyder det lite mer konkret?
– Att de ska tillverka och sälja varoroch tjänster på sätt som gör sålite skador som möjligt på klimatoch natur och att det sker schyst.Det ingår också sociala faktorer somhur de anställda har det på jobbetoch hemma samt CSR med företagensarbete i lokalsamhället. Allt baseraspå Brundtlandkommissionensrapport från 1987 med de tre p:na:people, planet och profit.
Hur fick ni idén att bli konsulter?
– Jag fick idén redan i början av2000-talet efter att jag gjort en deljournalistiska granskningar och lästmycket om förhållandena på storaföretags fabriker i Asien och Afrika.Sedan gjorde jag ett första försök2007 när jag hade varit i Kambodjaoch skrivit om att bryggerijättarnaanvänder unga tjejer i uniform föratt servera öl till betydligt äldremän som även gärna köper andratjänster av servitriserna. Det ledertill prostitution och misär. Det jagtyckte var intressant var hur företagpå hemmaplan skryter om hurduktiga och etiska de är och samtidigtbeter sig så illa i andra delar avvärlden. Men precis när jag kommiti gång inträffade finanskrisen. Ingenköpte en enda konsulttimma.
Men det andra försöket gickbättre?
– Ja, 2013 gick det bättre. Jaghade skrivit reportagebok tillsammansmed Fredrik Laurin omVästsahara där befolkningen leverfattigt medan ockupationsmaktenMarocko bryter fosfor i en av världensstörsta fosforfyndigheter. Detexporteras och används som gödselpå åkrar över hela världen, även iSverige. Då kände jag att nu är detdags. Jag pratade med Sten och saatt nu kör vi i gång.
Hur har det gått?
– Bra. Vi växer i lagom takt. Vivill alltid göra bra jobb och ha fullkontroll. Men vi tar ut löner och leverpå verksamheten. Vi har haft liteflyt också. I januari 2017 kom ju enhållbarhetslag som innebär att företagav en viss storlek måste upprättaen hållbarhetsrapport.
Har ni några konkurrenter?
– Jag tror att vi är ensamma om attjobba journalistiskt. Men efter attlagen kom har vi fått många andrakonkurrenter: advokatbyråer, revisionsfirmor,PR-byråer och kommunikationsföretag.Nu säger allaatt de jobbar med hållbarhet. Detgör att priserna är väldigt pressadevid upphandlingar.
Vilka är de vanligaste misstagennär det gäller hållbarhetsarbete?
– Många struntar i det. De följerlagen som är väldigt mjukt skriven.Hållbarhetsrapporterna är offentliga,men de behöver inte granskasav revisor och granskas inte hellerav någon myndighet. Men det kommernog att förändras. Det kommeratt bli skämmigt att vara dålig påhållbarhet. En annan svag punkt ärkoll på leverantörsledet. Man harofta hårda krav på leverantörerna,men kontrollerar inte hur det ser uti verkligheten.
Ni använder ju journalistiskametoder för att granska bolag påuppdrag av dem själva. Har ni fåttnågra reaktioner för att ni gåttöver till ”andra sidan”?
– Nej, lustigt nog. Jag hade storångest i början och kände mig somen förrädare. Det var jag nog inte,för jag känner inte så längre. Menvi är noga med att aldrig jobba medPR eller reklam. Dels för att vi inteska blanda ihop rollerna, dels för attdet inte är vår grej. Vi gör det vi ärbäst på, helt enkelt.
Hur kan ett case se ut för er?
– Många börjar från noll och vill”titta på det här med hållbarhet,men vet inte var de ska börja”. Dåjobbar vi mot en så hög nivå sommöjligt i bolaget, helst vd och styrelseför då händer det saker. Vi pratarmål, tidshorisont och resurser. Detär också viktigt att arbetet kommunicerasinternt eftersom medarbetarnakommer med många idéeroch deras engagemang skapar ettinre tryck att gå vidare. Ett bra hållbarhetsarbeteskapar också stolthetoch trivsel, vilket är en vinst i sig.
Hur ser framtiden ut?
– Jag tror att marknaden kommeratt vara god framöver. Konsumenternablir alltmer medvetnaoch ställer högre krav. Ett exempelär livsmedel där utvecklingen varitenorm med fairtrade, ekologisktmed mera. Bilar och mobiltelefonerär andra exempel. När vi pratarhållbarhet med företagi dag fattarde flesta vad det handlar om. Så vardet inte för fem år sedan.
3 TIPSför bolag somvill bli hållbara …
1. Fundera på varför ni villsatsa på hållbarhet.
2. Vart vill ni nå? (målet)
3. Gör en nulägesanalys – ibolaget, hos leverantörer ochhos kunder.