"Jag brukar säga att vi är dansband och Bingolotto"

Jan Wallberg har gått från att laga cyklar sin morbrors sportaffär i Svenljunga till att leda Sveriges största varuhus, Gekås i Ullared. Nu ska varuhuset växa ännu mer – och för det måste de försätta berg.

ANNONS
|

Gekås har växt stadigt i flera år och har ett till synes urstarkt varumärke. Finns det några utmaningar kvar för dig som VD?

– När jag fick det här jobbet fanns det några som sa: ”det är väl ingen konst att vara VD för Gekås, det är ju ett självspelande piano”. Men en sommardag när vi har 25 000 kunder i varuhuset är det mycket som kan gå fel. Det kan räcka med ett dåligt bemötande från en person för att en kund inte ska vilja komma hit igen. Jag förvaltar vårt DNA och det vi står för som företag, vi ska egentligen inte vrida oss åt något nytt håll. Däremot är det mycket som utvecklas här hela tiden.

ANNONS

Vad har ni på gång just nu?

– Vi har ett investeringsprogram på fem år som ligger på en miljard kronor. Dels ska vi bygga ut varuhuset, med minst 7000 kvadratmeter i ren butiksyta. Det är därför vi håller på att spränga i berget här bredvid. Det är en stor logistisk utmaning eftersom alla delar måste byggas ut på samma gång. 1500 extra kunder betyder fler som behöver parkering, kundvagnar, fika och toaletter. Men vi har byggt om i omgångar och är rutinerade. Utöver varuhuset bygger vi 70 nya stugor, och vi hoppas kunna bygga ett nytt hotell. Det kräver dock en detaljplan från kommunen och så långt har vi inte kommit än.

Har ni lätt att samarbeta med Falkenbergs kommun?

– Kommunen är väldigt positiv och kundfokuserad. Sedan finns det såklart regelverk, man kan inte bygga hursomhelst. Vi är också oproportionerligt stora på en liten ort. I Ullared bor det ungefär 800 personer, vi har 1800 anställda. Det förpliktigar.

Finns en risk att ni skulle få för stort inflytande?

– Att vi skulle få något slags maktställning tänker du? Nej, det tycker jag, men jag förstår frågan. Är man stor måste man var snäll, och vi är rätt snälla. Vi förväntar oss inte att kommunen ska stå i givakt och ge oss alla tillstånd. Sedan är vi givetvis en betydelsefull arbetsgivare här i kommunen. Jag tror att de vill att det ska gå bra för oss, men vi känner oss inte specialbehandlade.

ANNONS

Finns det någon gräns för hur stora ni kan bli?

– Jag har fått den frågan sedan jag kom hit 1995. Teoretiskt sett finns det ingen gräns, men det måste finnas någon rimlighet. För några år sedan kunde vi öka omsättningen med tio procent på ett år, nu motsvarar det en halv miljard. Vi kommer inte heller öppna något nytt varuhus någon annanstans, istället satsar vi på att utveckla oss som destination här i Ullared.

Jag har förstått att ni har erbjudit Trafikverket lån för att rusta upp vägarna häromkring. Det låter rätt otraditionellt.

– Jo, men det här är en mycket trög process, och det finns flera industrier här ute med lastbilar som går fram och tillbaka. På vissa ställen är vägarna så dåliga att två lastbilar inte kan mötas säkert. Eftersom det finns många vägar och järnvägar i landet som behöver rustas upp har vi föreslagit att man kan vara lite kreativ här, och låta intressenter gå in med lån för att snabba på processen.

I början av 90-talet var du ekonomikonsult i Göteborg och föreläsare på IHM Business School. Hur kommer det sig att du lämnade det för att bli ekonomichef Gekås?

ANNONS

– Jag var trött på de stora kolosserna till företag som vi arbetade med då. Det var nog uppväxten i Svenljunga som gjorde sig påmind, min mamma drev en klädbutik och min morbror en sportaffär. Jag gillade ekonomi, men ville tillbaka till handeln. Alla mina kompisar i Göteborg tyckte jag var knäpp. Vi konsultade för storföretag, och så skulle jag ”åka ut och jobba i en lada i skogen”. De visste inte vad Gekås var, men företaget omsatte runt en miljard då.

Ägarna, Torbjörn Bäck och Thomas Karlsson, är båda inköpare på varuhuset. Hur påverkar det dig som VD att ständigt ha ägarna så nära inpå?

– Torbjörn och Thomas började på Gekås med att köra truck på lagret, jobbade sig upp till inköpare och fick till slut möjlighet att köpa loss företaget. Sedan valde de tidigt att fokusera på det de är bra på – inköp – och lämna det operativa till någon annan. Man kan tänka sig att en ägare ska vilja springa omkring och peta i saker, men de är otroligt konsekventa i att de går till jobbet som just inköpare och inte något annat. Sedan känner vi varandra sedan många år och käkar frukost ihop i personalmatsalen varje morgon. Givetvis finns det vissa frågor jag stämmer av med dem då. Vi jobbar väldigt informellt, det fungerar alldeles utmärkt.

ANNONS

När Anna Kinberg-Batra reste till Västsverige som nytillträdd Moderatledare valde hon att besöka Gekås. Har ni blivit en tacksam symbol för det folkliga?

– Det vill jag nog påstå. Jag brukar säga att vi är dansband och Bingolotto. När Camilla Läckberg släppte sin senaste deckare satt hon hos oss på lanseringsdagen och signerade böcker, Per Gessle var här i början av sommaren. Och frekvensen av politiker som besöker oss brukar av någon underlig anledning öka när det är valår.

Fakta: Jan Wallberg

Ålder: 56 år

Bor: Falkenberg

Bakgrund: Utbildad civilekonom, blev snabbt ekonomichef på GEFA i Tranemo, därefter konsult i Göteborg. Blev ekonomichef på Gekås 1995, men lämnade för VD-post på Blåkläder där han blev kvar i tio år.

Gör: Tog över som VD för Gekåskoncernen efter Boris Lennerhov för tre år sedan, och leder nu ett stort utbyggnadsprogram.

Wallberg om… Aktieägare

Jag har egentligen bara jobbat med två företag i mitt vuxna liv – Gekås och GEFA/Blåkläder. Ägarna är nära verksamheten, beslutsvägarna är korta och man tänker långsiktigt. Tänk att ha det som Karl-Johan Persson på H&M, som ökar både omsättning och vinst med ändå får skäll av aktieägarna. Det är en ganska rå värld.

Hyresrätter

Just nu bygger vi hyresfastigheter i Halmstad med ungefär 330 lägenheter, och hus i Falkenberg med ungefär 120 lägenheter. Vi är ett välmående företag med pengar på banken, i ett läge då räntorna är dåliga. Då är en bra investering att äga fastigheter. Vi bygger hyresrätter, vilket lirar bra med våra värderingar. Även där riktar vi oss till den breda publiken.

Ola-Connys brödlimpa

Strix har fria händer i TV-serien, och skruvar gärna till de medverkandes personligheter. I vår egen marknadsföring är det lite annorlunda. Vi säljer gärna Ola-Connys bröd, Morgans chips och Kjells tändvätska, men när vi själva kommunicerar med våra kunder tonar vi ner det lite. Det tillskruvade är roligare på TV.

ANNONS