Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Nova Bus är ett dotterbolag till Volvo Bussar och har nu tecknat ett mycket tungt kontrakt med Québec i Kanada.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Jätteorder på elbussar för Volvo

    497 bussar – med option på ytterligare 1 028. Volvo Bussar har via sitt nordamerikanska dotterbolag fått sin största order hittills – från Kanada.

    Det är Nova Bus, som är helägt av Volvo Bussar, som har tecknat en order på elhybridbussar med Québec i Kanada, provinsen där bland annat Québec och Montréal ligger. Mellan 2020–2025 kommer Nova Bus att leverera 497 bussar för trafik i provinsens nio största städer, men man har option på ytterligare upp till 1 028 fordon. Alltså totalt 1 525 bussar.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Enligt Volvo är detta den största enskilda ordern på hybridbussar hittills – bolaget har totalt sålt drygt 5 500 elektrifierade bussar sedan dessa började tillverkas, det vill säga hybrider och helelektriska bussar.

    – Och totalt säljer vi cirka 10 000 bussar om året, den här ordern sträcker sig över fem år, men det här är en stor order, konstaterar Helena Lind, pressansvarig på Volvo Bussar.

    Strategiskt viktigt

    Nova Bus delar inte plattform med Volvo Bussar, men däremot en del komponenter. Volvo Bussars vd, Håkan Agnevall kommenterar ordern med följande:

    – Vi är mycket stolta över det erkännande av vårt erbjudande inom elektromobilitet som ordern innebär, och att detta är den största ordern hittills för elektrifierade fordon inom Volvokoncernen. Ordern är ett resultat av den goda relation som ATUQ, Nova Bus och Volvo Bussar har utvecklat genom åren.

    – Volvo Bussars vision är att stödja städerna i omställningen till en hållbar kollektivtrafik för att möta utmaningarna vad gäller luftkvalitet, trängsel och buller. Det känns väldigt inspirerande att vara en av Quebecs partners på denna resa.

    ATUQ (Association du transport urbain du Québec) är organisationen som beställt bussarna på uppdrag av trafikhuvudmännen i Québec.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.