GP:s ekonomikrönikör Torbjörn Isacson
GP:s ekonomikrönikör Torbjörn Isacson

Isacson: Sannolikt viktigt för AB Volvo

Bromstillverkaren Haldex styrelse går till frontalattack mot den tyska friaren Knorr-Bremse. Att Haldex lyckas slingra sig ur det greppet är sannolikt viktigt även för AB Volvo.

ANNONS
|

Haldex har hamnat i en uppköpsmardröm det senaste året. I mitten på juli i fjol la tyska SAF-Holland oväntat ett bud på 94 kronor per aktie. En månad senare bjöd ett annat tyskt bolag,

ZF Friedrichshafen, 100 kronor per aktie. Ytterligare några veckor senare kastade ett tredje tyskt företag, Knorr-Bremse, sig in i kampen. Efter flera höjningar drog sig ZF tillbaka från sitt bud på 120 kronor, medan Knorr-Bremse nu slåss för att få genom sitt erbjudande på 125 kronor per aktie.

Men missnöjet med Knorr-Bremse är stort. Medan ZF saknar konkurrerande verksamhet, får ett uppköp från Knorr-Bremse allvarliga konsekvenser för Haldex.

ANNONS

Konkurrensmyndigheter i både USA och EU har sågat Knorr-Bremse rejält. Knorr-Bremses marknadsdominans gör bland annat att Haldex måste splittras upp vid ett övertagande. Den svagare konkurrensen skulle också leda till prishöjningar och minskad innovation, heter det.

Och i onsdags gick Haldex styrelse till attack mot Knorr-Bremse på ett sätt som sällan setts på svensk aktiemarknad. Slutsatsen är att även om den extra bolagsstämma den 17 augusti som Knorr-Bremse kallat till röstar för att styrelsen framöver ska samarbeta med tyskarna, så kommer det inte att ske.

Som bromsleverantör till tunga fordon är Haldex en viktig partner till bland andra AB Volvo. Haldex vill inte närmare kommentera hur samarbetet med Volvo ser ut, men det är tydligt att de båda bolagen arbetar nära varandra. Och att Haldex bromsas av sin tyska storägare drabbar inte bara Haldex, utan också samarbetspartners.

Styrelsen säger i sitt senaste uttalande att bolaget på grund av Knorr missat flera långsiktiga avtal och att utvecklingsprojekt med kunder gått i stöpet. Nyckelpersoner har slutat, och Haldex har tvingats ta stora kostnader för att serva Knorr-Bremses uppköpsarbete.

Skulle affären drivas igenom, och Haldex splittras, så finns också risken att komponenter som Volvo efterfrågar hamnar på olika håll, och inte hålls samman längre.

ANNONS

För svenska tillverkare som AB Volvo och konkurrenten Scania kan det också vara en fördel att Haldex utveckling och ledning sitter i Sverige, något som kan förändras om Knorr-Bremses inflytande ökar.

Osäkerheten hänger nu tungt över Haldex. Så sent som i samband med ZF:S kvartalsrapport på torsdagen så sa bolagets vd Stefan Sommer att han i nuläget utgår ifrån att Knorr-Bremses förvärv kommer att gå i lås. ZF äger drygt 21 procent av aktierna i Haldex. Knorr-Bremse, som inte får rösta på stämman, äger knappt 15 procent.

Att en styrelse går på tvären mot ett stämmobeslut, som inte ens är fattat, är högst ovanligt. Men i det här fallet förefaller det välgrundat.

ANNONS