Innovation med plats för två

Nu ska tjänstemän i Göteborgs stad ställa bilen och skjutsa kollegan i en väderskyddad ellastcykel. – Vi är rätt sportiga, säger Lena Molund-Tunborn, distriktschef på Poseidon.

ANNONS
|

Tanken är att den eldrivna lastcykeln ska ersätta bilen under korta tjänsteresor. Eftersom den är tio gånger mer energieffektiv än en elbil finns stora miljövinster att hämta.

– Elfordon som det här har en självklar plats i det nya gröna Göteborg, säger Alexander Sjöberg, projektledare på Trafikkontoret.

Under ett och ett halvt års tid ska tio exemplar testas av anställda i staden.

En av cyklarna hamnar hos Poseidon i Västra Göteborg. Distriktschefen Lena Molund-Tunborn har längtat efter att få provköra nyheten.

– Jag blir glad när jag ser den. Den här kommer väcka uppmärksamhet när vi är ute i våra bostadsområden, säger hon.

ANNONS

Bakom förarsätet finns ett passagerarsäte. Men det kommer inte att bli bråk om vem som ska trampa, tror Lena Molund-Tunborn.

– Vi är rätt sportiga och ser det som en chans att få frisk luft och motion under arbetsdagen.

En som tog sig en testrunda på cykeln är Jens Ekeblad, administratör på Res Rätt i västra Göteborg. Han imponeras över hur stabil lastcykeln är i skarpa svängar.

– Jag svängde hårt, men den skakade inte alls, säger han.

Han skulle gärna ha ett av testexemplaren på sin arbetsplats. Men det finns ett problem: hur förvarar man en cykel värd 100 000 kronor?

– Vi måste lösa parkeringsproblemet innan vi hoppar på tåget. Just nu lutar det åt att vi förvarar den i en container.

Modellen är framtagen i samarbete mellan Victoriainstitutet och olika cykelföretag. Med sina fyra hjul är den stabil att framföra och trafiköverblicken är jämförbar med bilistens, menar Johan Erlandsson, Vd på Velove som arbetat med att ta fram modellen.

Trots sin elassistans cyklar man nog inte snabbare än 25 kilometer i timmen, tror han. Men man får hjälp i uppförsbackar.

– Och fjädringen gör att den går stabilt över spårvagnsspår, säger Johan Erlandsson.

Projektet är delvis statligt finansierat. Den här typen av breda samarbeten mellan näringsliv, forskare och medborgare måste till för att kunna utveckla framtidens lösningar, tror Alexander Sjöberg.

ANNONS

– Vi vill visa att det går att leva gott utan att slita på jordens resurser. Den här cykeln kommer att ersätta bilar.

ANNONS