Hamnarbetarförbundet har sedan det bildades 1972 aldrig haft ett centralt kollektivavtal med arbetsgivarna. Den viktigaste orsaken är att Sveriges Hamnar redan har ett sådant avtal med det äldre Transportarbetareförbundet, som ingår i LO.
De två konkurrerande fackförbunden organiserar, om man räknar i stora drag, ungefär hälften var av de kollektivanställda i svenska hamnar. Styrkeförhållandet varierar stort från hamn till hamn.
Hamnarbetarförbundet vill nu få ett avtal som är likadant som Transports, men med tre tillägg som handlar om arbetsmiljö och inhyrning av personal.
Det sade dock Sveriges Hamnar nej till i onsdagens förhandling, uppger organisationen i ett pressmeddelande. Sveriges Hamnar hänvisar till den svenska modellen för kollektivavtal, där man tecknar ett rikstäckande avtal för varje bransch – inte flera.
Sveriges Hamnar erbjöd Hamnarbetarförbundet att teckna ett hängavtal till det rådande avtalet med Transport, men det uppges Hamnarbetarförbundet ha sagt nej till.