Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Idrottsfrälsta e-handlare utmanar branschen

Saknaden av billig sportutrustning som gör det möjligt att utöva flera idrotter blev startskottet för en ny typ av e-handel i Sverige. Sportlalas framgång ligger i låga omkostnaderna genom ett eget program som ersätter det många företag gör manuellt.

– När jag och en vän skulle göra En svensk klassiker saknade vi en bra outlet för sportutrustning. Genom att köpa sakerna off season genomförde vi klassikern till halva priset. Den erfarenheten ville vi göra något med, säger Viktor Sellman.

Han är vd för Sportlala och har tillsammans med Magnus Myhrborg grundat e-handelsföretaget. De säljer träningskläder och sportutrustning billigare än större kedjor. Mycket tack vare att de inte har någon fysisk butik.

– Många outlets ligger en bit utanför stan, ofta har de ingen hemsida utan man får åka dit och chansa på att de har vad man söker. Därför ville vi göra det online. Dessutom har vi inga lagerkostnader, säger Viktor Sellman.

Men att Sportlala skulle drivas som en webbshop var inte givet från början. Affärsidén startade som ett sidoprojekt och då låg fokus främst på att utveckla ett system som snabbt lade in produktdata på hemsidan.

– Förut jobbade jag med investment banking och såg att flera e-handelsföretag hade många anställda som manuellt skapade artikelnummer och lade in beskrivningar för varje vara. Vi har bara en person som jobbar med detta, men ändå lika många produkter och kampanjer som andra företag, säger Viktor Sellman.

SYSTEMET DE ANVÄNDER automatiserar processen med att få artiklar från en lista upp på hemsidan. För att ständigt kunna utveckla programmet ville Sportlala att det skapades inom företaget och Benjamin Bengtsson och Sebastian Haby anställdes.

– Inför 2016 bestämde vi oss för att satsa mer på projektet. Viktor hade flyttat ner från Stockholm och jag hade avslutat mina studier i inköp och logistik sedan ett par år tillbaka, säger Magnus Myhrborg.

Onlineoutleten finansierades i början av bland andra Chalmers Ventures.

– I starten marknadsförde vi oss mycket i tunnelbana, radio och idrottstidningar. Efter de kampanjerna ökade vårt medlemsantal med flera 100 per dag, säger Magnus Myhrborg.

MED FLER MEDLEMMAR kunde de bättra på utbudet och öka antalet kampanjer från 5 till 50. Vilka varor som ligger ute styrs dels av årstiden men också av En svensk klassiker.

– Nu är det mycket cykelgrejer som ligger ute inför Vätternrundan. Det kan ta upp till två veckor innan kunden får varan så man måste vara ute i god tid. Det är ett annat köpmönster än många är vana vid, men vi är tydliga med när varan levereras. I USA och England är det väldigt vanligt att handla på detta sättet, säger Viktor Sellman.

I början var kampanjerna nischade, ett av företagets nybörjarmisstag.

– Vi trodde att folk gillade det vi gillade, men nu går vi på data och satsar mer brett, säger Viktor Sellman.

GÅR MAN IN på hemsidan hittar man flera märken som inte är så vanliga i Sverige. Ännu.

– Utländska märken vill testaden skandinaviska marknaden via oss. Efter avslutad kampanj får de en rapport om var i Sverige varan sålt mest ifall de vill öppna en fysisk butik, säger Magnus Myhrborg.

SPORTLALA JOBBAR MED mål i femårsperioder. Fram till 2023 vill de dubbla sitt medlemsantal varje år.

– Vi vill hjälpa 500 000 människor att sporta mer. I dag är man inte bara en fotbollskille/ tjej utan gör fler saker, eller kombinerar idrotter som swimrun. Då ska man ha råd med det, säger Viktor Sellman.

Fakta: Sportlala

■■ Grundades: 2015.

■■ Omsättning: Cirka 7 miljoner kronor.

■■ Antal anställda: 7 personer.

■■ Går inte med vinst än.

■■ Affärside: Tidsbegränsade kampanjer. När tiden löpt ut läggs en stor order till leverantören. Lösningen ger bra priser för den som kan tänka sig att vänta upp till tre veckor på sin beställning.

■■ Medlemskapet: Leverantörerna vill inte att Sportlalas priser visas på prisjämförelsesajter. Därför är sidan endast tillgänglig för medlemmar.

Mest läst