– När jag och en vän skulle göraEn svensk klassiker saknade vien bra outlet för sportutrustning.Genom att köpa sakerna off seasongenomförde vi klassikern tillhalva priset. Den erfarenheten villevi göra något med, säger ViktorSellman.
Han är vd för Sportlala och hartillsammans med Magnus Myhrborggrundat e-handelsföretaget.De säljer träningskläder ochsportutrustning billigare än störrekedjor. Mycket tack vare att de intehar någon fysisk butik.
– Många outlets ligger en bitutanför stan, ofta har de ingenhemsida utan man får åka dit ochchansa påatt de har vad man söker.Därför ville vi göra det online.Dessutom har vi inga lagerkostnader,säger Viktor Sellman.
Men att Sportlala skulle drivassom en webbshop var inte givetfrån början. Affärsidén startadesom ett sidoprojekt och dålågfokus främst påatt utveckla ettsystem som snabbt lade in produktdata påhemsidan.
– Förut jobbade jag med investmentbanking och såg att flerae-handelsföretag hade många anställdasom manuellt skapade artikelnummeroch lade in beskrivningarför varje vara. Vi har baraen person som jobbar med detta,men ändålika många produkteroch kampanjer som andra företag,säger Viktor Sellman.
SYSTEMET DE ANVÄNDER automatiserarprocessen med att fåartiklarfrån en lista upp påhemsidan.För att ständigt kunna utvecklaprogrammet ville Sportlala attdet skapades inom företagetochBenjamin Bengtsson och SebastianHaby anställdes.
– Inför 2016 bestämde vi oss föratt satsa mer påprojektet. Viktorhade flyttat ner från Stockholmoch jag hade avslutat mina studieri inköp och logistik sedan ett par årtillbaka, säger Magnus Myhrborg.
Onlineoutleten finansierades ibörjan av bland andra ChalmersVentures.
– I starten marknadsförde vi ossmycket i tunnelbana, radio ochidrottstidningar. Efter de kampanjernaökade vårt medlemsantalmed flera 100 per dag, sägerMagnus Myhrborg.
MED FLER MEDLEMMAR kunde debättra påutbudet och öka antaletkampanjer från 5 till 50. Vilkavaror som ligger ute styrs dels av årstiden men ocksåav En svenskklassiker.
– Nu är det mycket cykelgrejersom ligger ute inför Vätternrundan.Det kan ta upp till tvåveckor innan kunden får varan såman måste vara ute i god tid. Detär ett annat köpmönster än mångaär vana vid, men vi är tydliga mednär varan levereras. I USA ochEngland är det väldigt vanligt atthandla pådetta sättet, säger ViktorSellman.
I början var kampanjernanischade, ett av företagets nybörjarmisstag.
– Vi trodde att folk gillade detvi gillade, men nu går vi pådataoch satsar mer brett, säger ViktorSellman.
GÅR MAN IN påhemsidan hittarman flera märken som inte är såvanliga i Sverige. Ännu.
– Utländska märken vill testaden skandinaviska marknadenvia oss. Efter avslutad kampanjfår de en rapport om var i Sverigevaran sålt mest ifall de vill öppnaen fysisk butik, säger MagnusMyhrborg.
SPORTLALA JOBBAR MED mål ifemårsperioder. Fram till 2023vill de dubbla sitt medlemsantalvarje år.
– Vi vill hjälpa 500 000 människoratt sporta mer. I dag är maninte bara en fotbollskille/ tjej utangör fler saker, eller kombineraridrotter som swimrun. Dåskaman ha råd med det, säger ViktorSellman.
Fakta: Sportlala
■■ Grundades: 2015.
■■ Omsättning: Cirka 7 miljonerkronor.
■■ Antal anställda: 7 personer.
■■ Går inte med vinst än.
■■ Affärside: Tidsbegränsadekampanjer. När tiden löpt utläggs en stor order tillleverantören.Lösningen ger brapriser för den som kan tänkasig att vänta upp till tre veckorpå sin beställning.
■■ Medlemskapet: Leverantörernavill inte att Sportlalaspriser visas på prisjämförelsesajter.Därför är sidan endasttillgänglig för medlemmar.