Hon vill se fler skryta om sitt miljöarbete

Allt fler företag försöker minska sin miljöpåverkan. Men många glömmer bort att berätta vad de gör. Hållbarhetscoachen Amanda Borneke tror att miljökommunikation leder till både konkurrensfördelar och en bättre värld.

ANNONS
|

Vad är syftet med miljökommunikation?

– Det handlar om att informera,inspirera och engagera inom miljöfrågor.Men jag tycker att det är väldigtmycket skrämseltaktik vad gällermiljön just nu. Typ: ”Blir du intevegetarian i dag, såkommer jordenatt gåunder i morgon”. Det är väldigtdystopiskt. Jag tror påmoroti stället för piska.

Hur blev det här din grej?

– Jag har läst miljövetenskap ochdär ligger fokus först och främst påhur naturen fungerar. Men jag tyckerinte att det är tillräckligt. Jag harfunderat mycket över varför vi aldrigpratade om kommunikation ochbeteendeförändring. Nu vet jag hurmycket koldioxidutsläpp jag producerar,men hur kan jag förändra detoch hur kan jag inspirera andra tillförändring? De bitarna måste vi blibättre påför att fåen mer hållbarlivsstil.

ANNONS

Varför ska företag tänka på miljökommunikation?

– Många företag har utarbetademiljöstrategier och gör jättemycketmiljöarbete, men såglömmer manatt kommunicera ut det. Jag har tillexempel haft restaurangkunder sombara serverar MSC-märkt fisk. Mendet berättar de inte för restauranggästerna,vilket är väldigt synd. Detkan faktiskt bli en del av deras varumärke.Om ett företag är bra påatt informera och engagera kommerdet dessutom att inspirera andraföretagatt göra likadant och i bästafall blir det en konkurrensfaktor.

Vad kan du hjälpa dem med?

– Man kan säga att jag har tvåinriktningar. Det första vi gör äratt gåigenom företagets befintligamiljöarbete.Har de någon miljöpolicyoch finns det något miljöledningssystemsom de följer uppvarje år? Om inte, måste vi ju börjamed det. Om det redan finns tittarvi i stället pådet externa. Dåkanskevi måste börja med att finslipa enstrategi för hur de kommunicerarsitt miljöarbete påhemsidan och isociala medier. Det är det som ärmiljökommunikation, hur miljöfråganförmedlas och hur människoruppfattar att företaget jobbar medmiljö.

Kan man kommunicera att mantyp källsorterar?

– Absolut, men det man kommunicerarmåste handla om mätbarafakta. Det får inte bli för fluffigt,dåriskerar man att hamna i ”greenwashing”, det vill säga att man utgersig för att vara mer miljövänlig änvad man är. Man måste ha bevis fördet man vill förmedla.

Så hur ska man tänka?

ANNONS

– Jag har alltid varit nischad motsociala medier och den typen avkommunikation, och jag tycker attfler borde se sociala medier som arbetsverktyg.Men man måste ocksåvara medveten om att alla företagsidéerinte funkar påFacebook ellerInstagram. Vissa passar till exempelbättre påLinkedin eller Twitter. Detär ocksåviktigt att tänka påvilkenmålgrupp man vill nå. Vill man nåyngre personer måste man gåtillInstagram eller Snapchat.

Vilken är den vanligaste missen?

– Många tror att det räcker medatt göra ett inlägg påFacebook dåoch dåoch sen är det klart. Men detfunkar inte riktigt så. För att nåframmåste man ha en tydlig strategi ochvara konsekvent. Om ett företag tillexempel bestämmer sig för att fokuserapåenergiförbrukning under ett år kan de inte helt plötsligt skriva ettinlägg om trädgårdsdagar. Dåkommermålgruppen inte förståvad devill förmedla. Är det energi eller ärdet jordbruk? Det är ocksåbra attvara konsekvent vad gäller tidpunktoch typ av media, att man till exempelalltid lägger ut ett filmklipppåfredagar. Det kan kännas tjatigt,men oftast är det just det som gereffekt. Att folk förväntar sig att det kommer.

Fakta: AmandaBorneke

■■ Gör: Grundare och hållbarhetscoachpå Borneke miljökommunikation.Väglederföretag inom hållbar profil,varumärkesutveckling och socialamedier. Just nu verksamför CS Riv & Håltagning.

■■ Ålder: 24 år.

■■ Bor: Göteborg.

■■ Familj: Sambo i Göteborg.Föräldrar och bror i Skåne.

■■ Intressen: Dykning, fågelskådningoch att vara i naturen i allmänhet.

ANNONS