Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Hon vill se fler skryta om sitt miljöarbete

Allt fler företag försöker minska sin miljöpåverkan. Men många glömmer bort att berätta vad de gör. Hållbarhetscoachen Amanda Borneke tror att miljökommunikation leder till både konkurrensfördelar och en bättre värld.

Vad är syftet med miljökommunikation?

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Det handlar om att informera, inspirera och engagera inom miljöfrågor. Men jag tycker att det är väldigt mycket skrämseltaktik vad gäller miljön just nu. Typ: ”Blir du inte vegetarian i dag, så kommer jorden att gå under i morgon”. Det är väldigt dystopiskt. Jag tror på morot i stället för piska.

Hur blev det här din grej?

– Jag har läst miljövetenskap och där ligger fokus först och främst på hur naturen fungerar. Men jag tycker inte att det är tillräckligt. Jag har funderat mycket över varför vi aldrig pratade om kommunikation och beteendeförändring. Nu vet jag hur mycket koldioxidutsläpp jag producerar, men hur kan jag förändra det och hur kan jag inspirera andra till förändring? De bitarna måste vi bli bättre på för att få en mer hållbar livsstil.

Varför ska företag tänka på miljökommunikation?

– Många företag har utarbetade miljöstrategier och gör jättemycket miljöarbete, men så glömmer man att kommunicera ut det. Jag har till exempel haft restaurangkunder som bara serverar MSC-märkt fisk. Men det berättar de inte för restauranggästerna, vilket är väldigt synd. Det kan faktiskt bli en del av deras varumärke. Om ett företag är bra på att informera och engagera kommer det dessutom att inspirera andra företag att göra likadant och i bästa fall blir det en konkurrensfaktor.

Vad kan du hjälpa dem med?

– Man kan säga att jag har två inriktningar. Det första vi gör är att gå igenom företagets befintliga miljöarbete. Har de någon miljöpolicy och finns det något miljöledningssystem som de följer upp varje år? Om inte, måste vi ju börja med det. Om det redan finns tittar vi i stället på det externa. Då kanske vi måste börja med att finslipa en strategi för hur de kommunicerar sitt miljöarbete på hemsidan och i sociala medier. Det är det som är miljökommunikation, hur miljöfrågan förmedlas och hur människor uppfattar att företaget jobbar med miljö.

Kan man kommunicera att man typ källsorterar?

– Absolut, men det man kommunicerar måste handla om mätbara fakta. Det får inte bli för fluffigt, då riskerar man att hamna i ”green washing”, det vill säga att man utger sig för att vara mer miljövänlig än vad man är. Man måste ha bevis för det man vill förmedla.

Så hur ska man tänka?

– Jag har alltid varit nischad mot sociala medier och den typen av kommunikation, och jag tycker att fler borde se sociala medier som arbetsverktyg. Men man måste också vara medveten om att alla företagsidéer inte funkar på Facebook eller Instagram. Vissa passar till exempel bättre på Linkedin eller Twitter. Det är också viktigt att tänka på vilken målgrupp man vill nå. Vill man nå yngre personer måste man gå till Instagram eller Snapchat.

Vilken är den vanligaste missen?

– Många tror att det räcker med att göra ett inlägg på Facebook då och då och sen är det klart. Men det funkar inte riktigt så. För att nå fram måste man ha en tydlig strategi och vara konsekvent. Om ett företag till exempel bestämmer sig för att fokusera på energiförbrukning under ett år kan de inte helt plötsligt skriva ett inlägg om trädgårdsdagar. Då kommer målgruppen inte förstå vad de vill förmedla. Är det energi eller är det jordbruk? Det är också bra att vara konsekvent vad gäller tidpunkt och typ av media, att man till exempel alltid lägger ut ett filmklipp på fredagar. Det kan kännas tjatigt, men oftast är det just det som ger effekt. Att folk förväntar sig att det kommer.

Fakta: Amanda Borneke

■■ Gör: Grundare och hållbarhetscoach på Borneke miljökommunikation. Vägleder företag inom hållbar profil, varumärkesutveckling och sociala medier. Just nu verksam för CS Riv & Håltagning.

■■ Ålder: 24 år.

■■ Bor: Göteborg.

■■ Familj: Sambo i Göteborg. Föräldrar och bror i Skåne.

■■ Intressen: Dykning, fågelskådning och att vara i naturen i allmänhet.

Mest läst