Hon tror på bokhandelns framtid

ANNONS
|

Lukten av nymalet kaffe är det första som slår emot en på Lohrs pocket medmera. Bland bokhyllor sprängfyllda av poesi, skönlitteratur, reseguider och biografier finns en kafédisk med några stolar. Kaféet fyller en viktig funktion för att locka in kunder i butiken, berättar Inês Lohr. Men det är inte därifrån pengarna kommer, bara tio procent av omsättningen utgörs av kaféets intäkter. Förutom lite pennor och ett och annat kollegieblock är det böcker, böcker och åter böcker som är affärsidén.

- Jag kommer aldrig ta in några doftljus och bordslöpare. Böckerna ska tala för sig själva,säger Inês Lohr.

Att sälja böcker har dock blivit svårare. Mellan 2007 och 2012 sjönk omsättningen i bokbranschen med en femtedel. Även om trenden verkar ha vänt något under 2013, då försäljningen i fysiska butiker ökade samtidigt som näthandeln Adlibris minskade, så är många bokhandlare pressade av näthandeln.

ANNONS

Flera fristående boklådor i Göteborg har slagit igen de senaste åren och Akademibokhandeln och Bokia gick samman efter att ha brottats med dålig lönsamhet. Nu verkar det dessutom som att Amazon tänker börja sälja svenska böcker, nätjätten som med sitt enorma sortiment och prispress har satt skräck i bokbranschen i andra länder.

- För branschen i sig kan man verkligen bli orolig, men för egen del är jag inte det. Man ska inte underskatta konkurrensen från näthandel, men den har ju för – och nackdelar precis som allt annat, säger Inês Lohr.

Hon berättar att hon ibland hänvisar kunder till en näthandel, om de till exempel frågar efter en utländsk titel som hon vet är betydligt billigare på nätet.

- Man ska vara ärlig, så kan de köpa något annat hos mig istället. Jag kan oftast inte hålla näthandelns priser om jag ska kunna betala löner och lokalhyra. Då får man kompensera för det med service. Jag ser till att ha stenkoll på litteratur och kan rekommendera kunderna titlar som de inte visste att de ville läsa.

Förutom handel på nätet har många pekat ut den digitala e-boken som något för bokbranschen att se upp med. På Lohrs pocket medmera kan man köpa e-böcker via butiken genom ett samarbete med en e-boksleverantör. Men hittills har intresset varit noll.

ANNONS

- Jag trodde faktiskt att det skulle gå snabbare med e-böcker. Jag tror att den fysiska boken kommer att bestå sida vid sida med e-boken. Jag läser själv bokmanus på en läsplatta, och det är praktiskt när man reser. Men jag vill ändå ha känslan av en fysisk bok.

Inês Lohr tog över butiken för åtta år sedan. Det var inget impulsbeslut utan föregicks av noggrann research och en ettårig distansutbildning i ekonomi för bokhandelschefer.

- Du måste ha koll på ekonomin, det räcker inte med ett intresse för böcker. Jag köpte till exempel inte lagret från den tidigare butiken, som de ville sälja. Det finns alltid hyllvärmare och det ville jag inte ha. Jag ville bygga upp mitt lager själv och började med två rader böcker.

Kunderna är generellt pålästa och engagerade och i butiken blir även smal poesi och mer okända titlar sålda.

- Vi har mycket ”djupare” litteratur. Fokus ligger på skönlitteratur och biografier. Mindre Camilla Läckberg än Lena Andersson om man säger så. Jag är noga med att det ska vara ett bra språk. Sedan tar vi såklart in de stora försäljningssucceérna också.

I butiken ordnas också författaraftnar, bokcirklar och konstutställningar. Inês Lohr försöker vara påhittig och hela tiden hitta på nya sätt att locka in kunder. Sedan hon tog över butiken har omsättningen nästan dubblerats. Men det är små marginaler och hårt jobb.

ANNONS

- Det är inte lätt. Ska man vara krass kan jag ju inte räkna arbetstiden jag lägger ner. Det blir många sena kvällar som jag jobbar ”gratis” under författarkvällar och liknande. Men det är så roligt att det är värt det.

Lohrs pocket medmera

Vad: Bokhandel och kafé som ordnar författarkvällar, stickkaféer och läsecirklar

Start: 2006

Omsättning: 2 995 000 (2013)

Resultat före skatt: 68 000

ANNONS