"Hollywoodfruarna ska ha min rosa trädgårdsslang"

ANNONS
|

Efter en misslyckad jakt på en snygg trädgårdsslang bestämde sig Linda Brattlöf för att tillverka en själv och startade företaget Garden Glory. I januari i år lanserade hon världens första designade trädgårdsslang.

Hur kom du på idén?

- För tre somrar sedan köpte vi vårt första hus. Vi målade och fixade och bestämde oss för att byta ut den gröna trädgårdsslangen som var precis mitt i blickfånget när man stod på altanen. Inga konstigheter, tänkte jag och åkte för att köpa en. Men jag blev helt uppgiven. Det fanns gröna i olika nyanser, men ingen snygg. Ändå har 70 procent av alla villor en trädgårdsslang.

ANNONS

Du verkar vara noga med detaljer?

- Ja, det är jag. Huset vi köpt var falurött med vita knutar – och jag ville ha en vit slang. Helst inte med koppling i en färg, väggfäste i en annan och slang i en tredje. I USA borde det finnas snygga slangar, tänkte jag och började googla. Men inte. Däremot var det väldigt många som frågade om olikfärgade trädgårdsslangar på olika forum och bloggar. De ville ha svarta, gråa, vita.

Att komma på en bra idé är en sak. Det känns svårare att faktiskt genomföra den. Vad fick dig att gå vidare?

- När jag kom på idén var jag mammaledig och väntade mitt andra barn. Jag hade aldrig drivit företag tidigare. Det tog faktiskt ett år innan jag gjorde slag i saken. Då hade jag börjat plugga på IHM och det blev lättare att sätta igång. Jag tog ett steg i taget. Sedan hade Venture Cup en pitchtävling där man skulle pitcha sin affärsidé på 60 sekunder. Jag vann. Det blev en morot.

Vad har du för bakgrund?

- Jag har jobbat i restaurangbranschen i 12 år. Där har jag lärt mig att ta alla olika slags människor. Jag är inte rädd för att ta i. Jag gör allt själv. Och min man står hemma i vår lada på kvällarna och gör handtagen till slangarna. Oavlönat.

ANNONS

Har du fått in något kapital utifrån?

– Det är en blandad kompott. Jag har kämpat mycket med researchen, kollat upp vilka bidrag som finns att få, hur det funkar med patent och varumärkesskydd, hittat mentorer som synat affärsplanen. Västra Götalandsregionen har hjälpt till med pengar till designkonsulter och varumärkesskydd. Almi och Connect Väst har varit med på tåget och jag har fått Starta eget-bidrag från Arbetsförmedlingen. Jag är så otroligt tacksam och fascinerad över att ha blivit lyssnad på när jag bett om stöd. Men inget riskkapital är inblandat ännu.

Hur har försäljningen gått?

- Över förväntan – jag har sålt trädgårdsslangar för närmare en miljon i år. Målet är att omsätta 2,5 miljoner kronor nästa år. Jag har 30 återförsäljare i Sverige och agenter från hela världen som ringer och vill sälja mina produkter. I februari ska jag lansera dem på inredningsmässan Ambiente i Frankfurt. Längre fram är USA en klockren marknad. Hollywoodfruarna ska ha min rosa trädgårdsslang.

Är du orolig för att någon ska kopiera den?

- Nej, det skrämmer mig inte. Det kommer säkert en rosa slang på någon av kedjorna så småningom. Men jag måste fokusera på det jag gör, bygga mitt varumärke. Det är enbart designbutiker som säljer mina produkter och det finns alltid människor som vill ha originalet. Du köper en känsla, paketering, exklusivitet och glamour.

ANNONS

Vad är nästa steg?

- Till våren lanserar jag nya produkter i Frankfurt. Jag planerar också att anställa en eller två personer. Men vad som än händer i framtiden ska jag se till att jag blir duktig på att driva företag. Det här ska ta mig någon vart.

Aktuell: Driver Garden Glory som tillverkar designade trädgårdsslangar med tillbehör. Tidigare i höst vann förpackningen till trädgårdsslangen guld i Svenska Designprisets kategori förpackningsdesign.

Ålder: 33 år

Bakgrund: Jobbat inom restaurang, på kryssningsfartyg och som flygvärdinna

Intressen: Vara med familjen, pyssla, umgås med vänner ö

ANNONS