Har startat kampanj mot de fördubblade utsläppen

Utbyggnaden av Preems raffinaderi i Lysekil innebär en fördubbling av koldioxidutsläppen. Sara Ivarsson har startat ett upprop mot planerna och fått in flera namnunderskrifter för att stoppa utbyggnaden.
– Utbyggnaden är galen, säger hon.

ANNONS

Utbyggnaden av Preems raffinaderi i Lysekil fick den nionde november grönt ljus av mark- och miljödomstolen. Domen innebär att bolaget nu kan överge tjockoljan för att i stället tillverka svavelfri bensin och diesel.

Samtidigt kommer utsläppen av koldioxid att öka – från 1,7 miljoner ton per år till 3,4 miljoner ton. Preems satsning innebär att mängden råolja på raffinaderiet kommer att öka från 11,4 miljoner ton till 13,4 miljoner ton varje år.

LÄS MER:Preem får lov att bygga ut raffinaderiet

Kritiska röster har höjts mot beslutet, som innebär att Preemraff kommer att släppa ut mest koldioxid i landet. Runt 2025 siktar Preem på att anläggningen är igång.

ANNONS

– Utbyggnaden av Preemraff i Lysekil är så galen, i brist på bättre ord. Det är galet att Sverige ger ett saudiskt oljebolag tillstånd att fördubbla sina koldioxidutsläpp till 3,4 miljoner ton per år, utan tidsbegränsning, bara veckor efter att FN:s klimatpanel sagt att vi måste kraftigt minska våra utsläpp av koldioxid och avveckla vårt beroende av fossila bränslen, säger Sara Ivarsson som startat en namninsamling på nätet för att stoppa utbyggnaden.

Efterfrågan avgör

Även Naturskyddsföreningen i Lysekil är kritiskt inställda till utbyggnaden.

– Det är bara att beklaga, det kommer att försvåra för Sverige att nå sina miljömål, sa Inge Löfgren (MP) som representerar Naturskyddsföreningen, till Sveriges Radio i samband med beskedet.

Peter Abrahamsson, raffinaderichef på Preem, menar att utbyggnaden beror på stark efterfrågan.

– Det har aldrig varit så stor efterfrågan på flytande bränsle som i dag. Vi är en av få producenter i Europa som också satsar på förnyelsebara bränslen. Men det kan vi bara göra om vi har en lönsam utvinning också.

Konsumentens roll

Raffinaderiernas roll är inte avgörande i utsläppsfrågan, säger raffinaderichefen.

– Antingen gör vi det, eller så gör någon annan det. Om man fäller oss skriver man samtidigt på att någon annan gör det. Sedan är det inte vi som producerar de stora utsläppen, det är konsumenten.

ANNONS

Sara Ivarsson ger inte mycket för den förklaringen.

– Om vi resonerar på det sättet så kommer vi aldrig kunna påbörja den omställning som krävs för att uppfylla Parisavtalets och det antagna klimatavtalets mål. Det finns inga bättre eller bra fossila bränslen.

Vilken effekt hoppas att du namninsamlingen får?

– Jag hoppas att namninsamlingen kan bidra till att skapa uppmärksamhet och opinion kring frågan, för vi står inför ett historiskt vägskäl där politiker och vi som samhälle gemensamt måste börja våga säga nej och istället satsa på att hitta nya vägar till en ekologiskt hållbar värld, svarar Sara Ivarsson och tillägger:

– Det finns fortfarande chans att påverka politiker lokalt och nationellt för att stoppa bygget. Det är inte för sent, men tiden rinner ut.

LÄS MER:Flytande koldioxid ska lämna Preemraff

"Förbjud fossila drivmedel"

Peter Abrahamsson ser egentligen bara en möjlighet till att stoppa en utbyggnad av raffinaderiet.

– Förbjud fossila drivmedel, men gör det då globalt.

Ärendet har överklagats till mark- och miljööverdomstolen som inom kort ska återkomma med om det ska prövas.

– Om det inte kommer helt nya aspekter vet jag inte vad som ska prövas. Men jag har full respekt att många vill pröva det på nytt, säger Peter Abrahamsson.

Sara Ivarssons initiativ hade på fredagseftermiddagen fått drygt 1 500 namnunderskrifter.

ANNONS

LÄS MER:Tre anläggningar i Göteborg släpper ut mest koldioxid

Preems raffinaderi i Lysekil:

Preemraff i Lysekil siktar på att ha utbyggnaden av raffinaderiet klart runt 2025.

Satsningen innebär att utsläppen ökar från 1,7 miljoner ton till 3,4 miljoner ton koldioxidutsläpp varje år. Det innebär att Preemraff blir den anläggning i Sverige som kommer att släppa ut mest koldioxid.

Kritiker menar att det är otidsenligt i en tid av debatt om koldioxid och klimatförändringar. Den delen ingår dock inte i miljötillståndet utan regleras i handeln om utsläppsrätter.

Den nionde november gav en dom i mark- och miljödomstolen tummen upp till Preemraffs planer.

Preemraff gör den här satsningen för att de vill omvandla 2,5 miljoner ton tjockolja till diesel och bensin varje år. Tjockoljan är inte längre efterfrågan, enligt bolaget.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS