Handsmidda knivar vinner allt större marknad

Efterfrågan på exklusiva knivar är stor. Göteborgsbaserade Andersson Copras handsmidda knivar har redan nått stor framgång i USA. Nu satsar företaget på en mer effektiv produktion för att möta intresset även i Sverige.

ANNONS
|

I ett villaområde påHisingenhar företaget Andersson Copralånat ett garage som inretts till enmindre smidesverkstad. Olika maskinerför att slipa knivar trängsmed småugnar och verktyg påden lilla ytan. Lukten av brändmetall kan anas. Påett bord stårtvåträlådor fyllda med färdigslipadeknivar, de ska snart fåkantenpåbladet rundat och putsat innande exporteras till USA.

– Det är en ganska stor ordersom vi jobbat med för att fåklar.Alla knivar tillverkas för hand ochdet tar tid, säger Adisa Copra.Hon och Joel Andersson haren bakgrund inom konsthantverk.Adisa Copra har en gedigensmyckesutbildning från blandannat Konstfack i Stockholm ochfrån HDK Stenebyskolan i Dalsland.

Där träffade hon Joel Andersson,som hade arbetat somsmed några år innan han gick påSteneby.Paret arbetade med ett skulpturuppdrag.När det tog slut funderadede påfortsättningen.

ANNONS

– Vi var hemma hos Joels familji Luleåoch jag såg en kniv hangjort. Jag hade själv letat efter enkökskniv men inte hittat någon jaggillade. Den främsta anledningentill att vi började med köksknivarvar att vi såg att industritillverkadeknivar innehöll många kompromisser.

Det fanns saker som kundebli bättre om man gjorde knivarnaför hand. Plus att vi saknade enviss typ av formgivning som viville tillföra knivarna, berättarAdisa Copra.

2015 BILDADES BOLAGET och tillverkningensatte i gång. Knivbladentillverkas i stål från Uddeholmeller Sandvik och vattenskärs ut urstora plåtar av ett annat företag.Bladen slipas, härdas och bearbetassedan för hand av Adisa Copraoch Joel Andersson. Ett myckettidsödande arbete som kräver storprecision.

– Bladen är tre millimeter när vifår dem, sådet kräver mycket slipningoch härdning för att vi ska fåner en mycket tunn egg. Sedan skaett handtag monteras, berättar JoelAndersson.

Handtagen kan vara antingen ibakelit eller av till exempel svartek.Modellerna påknivarna harparet själva designat utifrån egettycke och smak, men ocksåutifrånolika kockars behov. Exempelvisär kanten påbladet rundad, förmånga kockar klagar påatt de fårskavsår av knivar med rak kant.

För närvarande finns det runt20 olika modeller att beställa ochknivarna görs efter hand som beställningarnakommer in. Någotlager finns inte och leveranstidenär åtta veckor.

– Vi har fram tills nu valt att baratillverka påbeställning eftersomprocessen tar lång tid. Men vi funderarpåatt börja fokusera mer påatt anlita återförsäljare för att fåenmer smidig produktion, berättarJoel Andersson.

ANNONS

I dag kommer beställningarnafrämst från USA men även i Sverigeuppskattar fler och fler matlagningsentusiasterAnderssonCopras produkter.

Företaget startade en Kickstarterkampanj2016 och fick på30dagar in över 500 000 kronor avbackers över hela världen. FällknivenUrban Husky blev företagetsförsta stora produkt med över 450tillverkade knivar.

– Kickstarterkampanjen gav ossverkligen en möjlighet att se omvåra produkter efterfrågades ochvi fick många positiva kommentarer.Nu ska vi köra en kampanj tilli höst, berättar Adisa Copra.

HITTILLS HAR DE gjort en litenvinst. Inom några år hoppas JoelAndersson och Adisa Copra att resultatetvisar mer positiva siffror.

– Eftersom vi kommer frånkonstvärlden har vi lärt oss ettvisst sätt att tänka om det vi skapar,konsthantverket ska tala försig självt. Nu måste vi tänka annorlundaoch vara tydliga medvad vi gör och hur produkten skabeskrivas, till exempel att den görarbetet i köket lättare och roligare,berättar Adisa Copra.

Fakta: Andersson Copra

■■ Grundades: 2015 av JoelAndersson och Adisa Copra.

■■ Gör: tillverkar handsmiddaknivar till privatpersoner ochföretag.

■■ Antal anställda: 2.

■■ Finansiering: egen.

■■ Omsättning 2016: cirka600 000 kronor.

ANNONS