Martin Lundstedt vill vara en synlig vd och skapa en kultur där folk känner sig sedda och vågar vara med och diskutera. Men när folk har fått säga sitt tycker han det är viktigt att som ledare vara tydlig och peka ut en riktning. 
Martin Lundstedt vill vara en synlig vd och skapa en kultur där folk känner sig sedda och vågar vara med och diskutera. Men när folk har fått säga sitt tycker han det är viktigt att som ledare vara tydlig och peka ut en riktning. 

Han ska leda Volvo

ANNONS
|

Vi tar det en gång till. Kom med här.

Små vassa regndroppar piskar mot ansiktet, lägger sig snabbt som ett tunt flor på Martin Lundstedts svarta kavaj.

Fotografen Stefan Edetoft vinkar uppfordrande.

En liten kommitté av Volvomänniskor står en bit bort, torra under ett tak. Martin Lundstedt ger sig ut i regnet igen.

– Visst, visst. Jag är väl ganska följsam, va? Ni bestämmer!

Läs också: Tidslinje: Modellerna som Volvo ska lansera efter S90

Vi befinner oss bland myllret av Volvobyggnader i Lundby, att hitta rätt är inte helt enkelt. Martin Lundstedts lokalsinne är tydligen kasst.

– Sen, när jag hängt här några gånger, kommer jag nog att klara mig. Men nu är det bra att banan är snitslad.

ANNONS

Tre veckor som vd och koncernchef för Volvo har gått. Än så länge ägnar sig Martin Lundstedt åt att bekanta sig med organisationen, träffa anställda på alla nivåer och prata med kunder. Schemat är hektiskt, det kommande dygnet ska han träffa en fransk kund i Göteborg (ja, han pratar franska, om än med västgötsk brytning), åka vidare till Stockholm, träffa styrelsen och sedan flyga till Frankrike för att hälsa på organisationen i Lyon.

Hittills har Martin Lundstedt inte haft en enda minut som vd när han undrat vad han ska göra.

Men det är inget som tar emot. Efter att ha suttit ett halvår i karantän efter vd-posten på lastbilstillverkaren Scania i Södertälje – varit ledig en längre period för första gången i sitt vuxna liv – tycker Martin Lundstedt att det är roligt att vara i gång.

– Det är såklart en ynnest att få ta ett steg tillbaka när man har kört ganska hårt. Men i början klättrade jag på väggarna. Sedan gick det lite bättre. Fast nu i höst har jag verkligen varit sugen på att börja jobba igen.

De första starka minnena av Göteborg är hur han tog bussen från Mariestad till Nils Ericsson-terminalen, där han blev uppmött av sin kusin. Sedan gick de på konsert, i mitten av 1980-talet såg Martin Lundstedt både Marillion och Saxon på Scandinavium. Bussresan tog två och en halv timme, enkel väg.

ANNONS

– Göteborg, det var ju vår storstad.

Efter gymnasiet började han plugga industriell ekonomi på Chalmers och flyttade till Fjällgatan med två kompisar. I slutet av 80-talet kunde man se Martin Lundstedt cykla från Masthugget, över Linnégatan, längs Övre Husargatan och förbi Fjäderborgen för att hoppa av cykeln och sätta sig i skolbänken på Chalmers.

De där åren i tidiga 20-årsåldern formade honom, som åren runt tjugo ofta gör.

– Det var en speciell period i livet, man flyttade hemifrån och skapade sig en egen plattform. Det var ju inte bara att hänga över böckerna, man måste passa på att göra lite saker också. Jag var med i sexmästeriet, var en sorts gyckelchef, höll i sånghäftena. Man är ju en produkt av många skeenden, men Chalmerstiden, den var kanon.

Men växte upp, det gjorde han i Mariestad. Mamma var lärare och pappa tandläkare, han har två yngre systrar.

Uppväxten beskriver han som ”normal”.

– Jag hade olika intressen, du vet sådär. Jag var med i scouterna, spelade trumpet i storband, höll på med badminton som var en stor sport i Mariestad. Det var en jättebra stad att växa upp i, enkel.

Han fixade fester och började tidigt sommarjobba i skeppshamnen i Kalmar där familjen hade sommarstuga. I hamnen sparade han ihop till sin första gitarr.

ANNONS

– Jag har alltid tyckt att det varit kul när det händer saker och jag är en social person. Det är ju ganska bra egenskaper för en ledare, men det var inte så att jag gick runt och tänkte att jag skulle bli chef när jag blev stor.

Samtidigt var han målinriktad. Mats Borg, gammal badmintonkompis och i dag engagerad i Mariestads AIF, beskriver Martin Lundstedt som sprallig, lite av en pajas. Men inte bara.

– Det märktes tidigt att han var jävligt smart och klipsk. Och fokuserad. Hade han inte hunnit plugga så mycket som han hade tänkt blev det ingen badmintonträning – skolan gick före.

Ibland känns det med höga chefer som med män som jobbar i hemtjänsten: kraven för att uppfattas som schyssta och sympatiska är inte jättehöga. En vd som drar några skämt och småpratar med en verkstadsarbetare får snabbt rykte om sig att vara en trevlig figur.

Med detta sagt, redan efter några minuter med Martin Lundstedt står en sak klar: han är bra på att ta folk. Själv tror han att de sociala färdigheterna ligger i en oförmåga att förställa sig, att han inte kan spela teater.

– Jag är den jag är, jag kan inte spela några roller och det tror jag är en tillgång.

ANNONS

Han är öppen, men samtidigt inte helt lättintervjuad. Uppväxten var toppen, Chalmerstiden kanon, förhållandet till familjen jättebra. Han känns som själva antitesen till de nerviga mediemän som i semiprivata samtal i poddar analyserar varje liten detalj i livet.

Den raka, osentimentala stilen har tagit honom långt. Nu är det alltså meningen att Martin Lundstedt ska få ordning på ett av Sveriges största företag – kolossen Volvo. Koncernen som finns på 190 marknader med cirka 100 000 anställda, som har över 10 000 chefer, närmare 60 fabriker i 19 länder, tolv varumärken.

Volvo har beskrivits som en bångstyrig best, ett hierarkiskt företag med mäktiga tjänstemän. Under Leif Johanssons tid som vd köptes många bolag med egna ledningar, staber och administration.

Leif Johanssons efterträdare Olof Persson skulle försöka foga ihop delarna och öka lönsamheten. Han verkar ha kommit en bit på väg: Volvos halvårsrapport för 2015 var den bästa Volvo haft på länge.

Men Martin Lundstedt kommer inte till en krattad manege. De senaste åren har kantats av omorganisationer och många har lämnat företaget med olika former av avgångsvederlag.

Martin Lundstedt tar över en stukad organisation som under flera år främst riktat blicken inåt i stället för utåt. Dessutom finns tydliga krav på ökad lönsamhet. Christer Gardell, storägare via Cevian, sa till GP tidigare i höstas att han förväntar sig att den nye vd:n ska göra Volvo till världens bästa och mest lönsamma lastbilstillverkare.

ANNONS

Verkar Martin Lundstedt nervös? Inte ett dugg.

– Ytterst är det jag som vd som är ansvarig och det tar jag naturligtvis på fullaste allvar. Men läskigt skulle jag inte säga att det är.

Vilken väg Volvo tänker ta framöver är inget Martin Lundstedt vill prata om med Två Dagar. Men han verkar inte ha planer på några stora omorganisationer – just nu.

– Vår roll som Volvokoncernens ledning är att se till att alla olika varumärken, geografiska positioner och produktområden har de bästa förutsättningarna att utveckla sin affär – och som organisationen är uppställd nu tror jag att vi har bra förutsättningar. Men världen förändras ju och vi måste hela tiden utveckla oss i takt med tiden.

Tidigare i år såldes en del av Volvo IT. Kommer ni att sälja fler verksamheter?

– Det ser jag inte alls just nu. Jag har jobbat här i tre veckor och håller på att lära mig de olika verksamheterna. Men det är inget jag ligger och tänker på om kvällarna. Fokus för oss är att jobba framåt. Jag vill skapa ett bolag där man känner att nu kör vi.

Martin Lundstedt tror inte på perfektion. Att hela tiden försöka bli lite bättre, det är viktigt. Men inte att försöka skapa det perfekta bolaget. För det går inte, säger han.

ANNONS

– Världen är inte perfekt, vi kommer aldrig att kunna skapa de perfekta systemen och processerna. Men vi måste sträva efter att bli lite bättre och då är det viktigt att använda sig av avvikelser och sådant som inte blivit riktigt som vi tänkt oss. Det tror jag är ett bra sätt att undvika politik och krångel generellt sett. Vi är här för att tjäna våra kunder och gör vi det på rätt sätt så kommer pengarna också.

Är det verkligen så enkelt?

– Nja, just enkelt behöver det ju inte vara. Men i grunden handlar det om att ha en tydlig idé och att skapa värde för kunden.

Han återkommer ofta till att inte krångla till saker och ting. Att se folk i ögonen och ringa upp om det blivit fel, om någon känner sig tilltryckt.

– Det blir ju en del tuffa beslut och ibland känns det inte riktigt bra. Då ringer jag gärna eller går in till någon och säger ”nu blev det lite tufft, ska vi snacka lite”. Man måste inte göra allting så förbaskat komplicerat.

Mariestad är en viktig plats. Här bor fortfarande föräldrarna. Badmintonkompisen Mats Borg berättar om den återträff det gamla badmintongänget har varje år – ”den helgen är helig”.

ANNONS

– Då träffas vi 10–12 personer från badmintontiden, vi är alla möjliga sorter. Du har inte en susning om att Martin är vd för ett stort företag när vi har fest.

I år var träffen en lördag i april. Martin Lundstedt var sen. Kom vid tre i stället för vid tolv.

På tisdagen offentliggjordes att han skulle bli vd för Volvo.

– Så han var väl och städade ut sitt skrivbord på Scania, säger Mats Borg.

Från Mariestad kommer också kompisen Lars Stenqvist. Han och Martin Lundstedt har följts åt i livet på ett närmast osannolikt vis.

För några år sedan berättade GP historien om hur de träffades på dagis, blev kompisar i scouterna, delade lägenhet på Fjällgatan när de båda pluggade på Chalmers, hamnade på samma pluton i Uddevalla och har därefter båda ingått i koncernledningen på Scania. Kanske är det Lars Stenqvist som Martin Lundstedt syftar på när han beskriver känslan att lämna Scania efter 23 år. Alldeles enkelt var det inte. Scania och Volvo är tuffa konkurrenter.

– Det jag själv kände initialt var att jag har haft en bra relation till många människor som jag inte längre kommer att jobba med dagligdags. Men jag har fått många lyckönskningar från folk på Scania.

ANNONS

Men han tvekade aldrig.

– När jag fått frågan kunde jag inte tänka någon annan tanke. Jag är ju en nyfiken person.

Det är dags att ge sig av. Martin Lundstedt lämnar Lundby i bil, genom strilande regn på väg till huvudkontoret. Kvar står en liten grupp människor och småpratar.

En av dem är Henrik Lindh, gruppchef för ljudprovning på Volvo Lastvagnar. Vad tror han om den nya vd:n?

– Först, när jag hörde att vi skulle få en chef från Scania blev jag skeptisk. Hur ska det gå, en vd från konkurrenten i Södertälje? Men sen hörde jag dialekten, västgötskan. Då blev jag lugn. Det här ordnar sig nog.

OM

Namn: Martin Lundstedt.

Ålder: 48 år.

Bor: I en 3,5:a i Göteborg och i Stockholm. Familjen planerar att flytta ner till Göteborg.

Familj: Gift, två barn.

Aktuell: Ny vd och koncernchef för Volvo.

Bakgrund: Pluggade industriell ekonomi på Chalmers. Började som trainee på Scania 1992. Har jobbat 23 år på Scania, senast som vd.

Intressen: Spelar gitarr, ofta på fester. Seglar. Historieintresserad. ”Man har nytta av att vara allmänbildad i det här jobbet. Affärslivet handlar ju om att skapa relationer och kontakter. Dessutom verkar vi i ett sammanhang, och man har mycket med sig om man är intresserad av lite av varje. Jag är intresserad av politik, historia, musik, konst och sport.”

ANNONS

Favoritfilm: Forrest Gump: ”Den har allt. Historia. The American Dream, mycket mänsklighet. Äh, den är bra!”

En bra bok: Snabba Cash av Jens Lapidus.

3 PLATSER I GÖTEBORG

CHALMERS

”En skola som är öppen men samtidigt en spjutspets. Här har jag haft mycket kul.”

SÖDRA OCH NORRA SKÄRGÅRDEN

”Väldigt fint, det pratas mycket om Bohuslän, Göteborgs Södra och Norra skärgård glöms bort ibland. Jag gillar att segla.”

SCANDINAVIUM

”Här har jag haft många fina konsertupplevelser.”

MARTIN LUNDSTEDT OM...

...SINA SÄMSTA SIDOR:

”Är det nu jag ska svara något lagom dåligt, typ otålig? Ibland är jag ironisk, det kan väl vara både bra och dåligt. Sedan är jag inte världens mest strukturerade person, då är det viktigt att ha rätt team, att ha människor omkring mig som kompletterar mig.”

ANNONS

...ATT FÅ TIDEN ATT RÄCKA TILL:

”Världen är ju i gång hela tiden och jag måste alltid vara tillgänglig. Så jag jobbar nog ganska mycket, men tänker inte riktigt på det så. I Sverige blir det gärna en diskussion om hur man laddar batterierna, hur mycket fritid du har, om balans. Det här är viktiga frågor. Men för egen del har jag glädjen att känna att jag kan ladda batterierna på jobbet, genom att träffa människor som är duktiga på olika saker, genom att utveckla affären”.

...LEDARSKAP:

”Jag vill vara en synlig vd och skapa en kultur där man tar tillvara på de idéer som finns, där folk känner sig sedda och känner att de bidrar. Det är viktigt att få en trygghet i debatten, att folk inte känner att de måste ge en perfekt beskrivning från början och att vi lär oss av avvikelser. Men sedan, när vi haft en diskussion måste jag våga säga att nu kör vi så här. Det är viktigt för att ta tillvara på den samlade kraften i ett storföretag. Jag brukar också säga att det är lätt att lura dina överordnade men det går aldrig att lura dina underordnade.”

ANNONS

...KRAVEN PÅ ATT ÖKA LÖNSAMHETEN:

”Det är naturligt, inga konstigheter. Som företagsledare är lönsamhet en av de viktigaste delarna för att sedan kunna investera i framtiden”.

...VIKTEN AV ATT VOLVOS VD KOMMER FRÅN VÄSTSVERIGE:

”Det gör ju i alla fall ingenting. Det här är people’s business”

ANNONS