Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

180228-lofvenstrejkratt-625819_se.gp_1.jpg
Finansminister Magdalena Andersson (S) och statsminister Stefan Löfven (S) svarar på frågor vid ett möte i Folkets hus i Gällivare.

Hamnkonflikt knepig fråga för Löfven i norr

Den segslitna konflikten i Göteborgs hamn är skadlig för Sverige och måste få ett slut, enligt statsministern. Nej, säger dock Stefan Löfven (S) på frågor om regeringen tänker ändra maktbalansen mellan arbetsgivare och fack.

Löfven verkade väga sina ord noga när han efter ett tal i Folkets hus i Gällivare, på klassisk strejkmark i malmfälten, fick en fråga från den S-dominerade publiken i salen om konflikträtten.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Han varnade vid LO:s valupptakt nyligen för att frågan om reglerna för konfliktåtgärder kan orsaka osämja mellan regeringen och LO. Bakgrunden är att regeringen, med anledning av hamnkonflikten, har tillsatt en utredning om vad som ska gälla i lägen där en arbetsgivare redan har ett kollektivavtal med ett fack och ett annat fack, som Löfven uttryckte det, vill in.

Trygghet i arbetsfred

I Göteborgs hamn har arbetsgivaren ett avtal med LO-förbundet Transport, men Hamnarbetarförbundet vill också ha ett.

- Vi vill specifikt titta på situationen där ett avtal redan är slutet och någon annan vill in och vilka villkor som ska gälla då, sade Löfven.

- Löntagare ska också fortsättningsvis kunna kräva kollektivavtal, med stridsåtgärder om så behövs. Men arbetsgivare ska också kunna ha en viss trygghet i att när man har slutit ett avtal så gäller också arbetsfred.

Utfrågaren ställde om frågan, annorlunda formulerad, och begärde svar på om en socialdemokratisk regering tänker ändra på maktbalansen på arbetsmarknaden mellan arbetsgivare och fack.

- Svar nej, sade Löfven.

"Oerhört stora problem"

Han underströk flera gånger hur allvarlig han anser att konflikten i Göteborg är.

- Vi kan inte ha en konflikt år efter år efter år i Göteborgs hamn tills den hamnen inte längre räknas bland företagen. Den är oerhört viktig för att skeppa ut svenska exportprodukter. Skulle företagen inte lita på att den fungerar, då har vi oerhört stora problem.

Mest läst