Hamnens varumärke skadat

Den långa konflikten mellan fack och arbetsgivare i containerhamnen påverkar nu varumärket för hela Göteborgs Hamn.

ANNONS
|

- Det måste bli ett slut på konflikten, säger Ulrica Messing, styrelseordförande i Göteborgs Hamn. - Den är mycket olycklig och en konflikt som försvårar och försämrar vår affär. Varumärket Göteborgs Hamn påverkas negativt. När kunder inte är säkra på att de kan få upp sina varor på land rubbas varumärket och förtroendet svajar, säger Ulrica Messing, styrelseordförande i Göteborgs Hamn.

Ännu har man från hamnbolaget sida inte märkt av smittoeffekter på de andra hamnarna i Göteborg. Ro-ro-hamnen går lysande, energihamnen likaså. Men kunder flyr nu containerhamnen i Göteborg och skickar lasterna till Helsingborg och Gävle istället. - För oss är det ohållbart och det kommer vi inte att acceptera. Det måste bli ett slut på konflikten. säger Ulrica Messing. - Och det är självklart att driva tillbaka trafiken från andra hamnar. Vi ska ju utveckla vår hamn, inte minska trafiken hit.

ANNONS

"Regeringen kan inte acceptera det"

Hon hoppas på att medlarna från Medlingsinstitutet ska finna en kompromissväg där parterna kan komma överens. - Jag är en vän av att det är arbetsmarknadens parter som ska göra upp på svensk arbetsmarknad, men det bygger också på ett fortsatt ansvarstagande. Det är en hopplös situation när vi har ett kollektivavtal på plats och ändå blir utsatta för strejker, säger hon. Men hon har förståelse för att arbetsmarknadsministern Ylva Johansson (S), som ett sista steg tillsatt en utredning för att få till en mekanism som löser avtalsproblematiken mellan två konkurrerande fackförbund på en arbetsplats. - Detta handlar inte bara om arbetet på terminalen. Det handlar om att man utsätter svensk export och import för stora problem. Det är klart att regeringen inte kan acceptera det. Vi är porten in till vårt land när det gäller gods.

APMT kan få betala vite

Konflikterna har lett till minskad produktivitet och trafik i containerhamnen – men den hade gått ner redan innan stridigheterna började. Och här har operatören APM Terminals också ett ansvar inför Göteborgs Hamn och kommunen. APMT har ett avtal som löper över 25 år och har gjort investeringar på 800 miljoner kronor. - Vi bevakar koncessionsavtalet väldigt noga. Vi har växlat en del investeringar i avtalet mot andra värdefulla åtaganden, som till exempel volymgaranti. När man bryter mot det har vi inte bara en möjlighet, utan också en skyldighet mot våra ägare, att fakturera APMT, och det kommer vi också att göra, eftersom man inte håller garantin, säger Ulrica Messing. Mitt i konflikten fortsätter styrelsen att jobba på med Göteborgs Hamns långsiktiga plan och som inbegriper investeringar på över fyra miljarder kronor – då är inte farledsfördjupningen inräknad, som också kommer att kosta fyra miljarder och kräver statligt stöd. En fördjupning som är nödvändig för att klara den djupgående direkttrafiken från Asien och för att Göteborg ska kunna konkurrera med storhamnen Rotterdam.

ANNONS

Arendalsterminalen - nästa storhamn

Det pågår fortfarande miljöprövningar för Göteborgs nästa stora hamn – Arendalsterminalen, som ska bli 30 fotbollsplaner stor. Men det är ännu inte klart vad den ska användas till. - Ja, den är verkligen stor och vi håller möjligheterna öppna. Vi vill ha tillstånd för containerverksamheten som är mest bullrig. När vi har de tillstånden klara vet vi också att allt annat är möjligt, säger hon. Och på Hisingen bygger fem olika investerare, varav Göteborgs Hamn är en, en gigantisk logistikpark, som kommer att innehålla stora lager och andra verksamheter som kommer att skapa mängder av jobb Precis utanför Göteborgs Hamns kontor håller dyrkare på att arbeta med att renovera gamla Stigbergskajen som ska byggas om till Amerikaterminalen, där kryssningsfartygen ska lägga till. - Det ska bli en paradplats och vi ska dra hit fler kryssningsfartyg, och det kommer att uppskattas av göteborgarna som gillar att se att vi är en hamnstad, säger Ulrica Messing.

ANNONS