I ett pressmeddelande på söndagskvällen skriver förbundet att åtgärden har till syfte att uppnå ett rikstäckande kollektivavtal.
"Efter flera möten med arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar under hösten 2018 angående att teckna kollektivavtal avslutades förhandlingarna i oenighet den 19:e december", skriver man.
Varslet som bland annat skulle stoppa arbetet i Umeå, Karlshamn, Helsingborg och Halmstad kan träda i kraft den 23 januari.
Göteborg finns inte med i varslet - men enligt Hamnarbetarförbundet kan fler orter komma i fråga senare.
På DN Debatt skriver förbundets ordförande Eskil Rönér:
"Vi vill ha ett rikstäckande kollektivavtal med arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar. Ett hängavtal till Transport räcker inte, det är bara en ordfattig papperslapp."
Enligt fackordförande Eskil Rönér har hälften av landets hamnarbetare – de som inte är med i Transportarbetareförbundet – saknat avtal i snart fem decennier.
Nu aktualiseras frågan eftersom arbetsgivarsidan infört en utestängningingspolicy enligt Rönér som innebär att Hamnarbetarförbundets 1 300 medlemmar och företrädare utestängs från all information, alla förhandlingar och all samverkan i hamnarna.
Grunden till den mångåriga konflikten är enligt TT att arbetsgivarna redan har ett rikstäckande kollektivavtal med LO-förbundet Transport och vill inte ha två olika avtal för samma arbete.