Efter en lång och bitter fejd på APM Terminals i Göteborgs hamn, förlorade Hamnarbetarförbundet allt inflytande.
Efter en lång och bitter fejd på APM Terminals i Göteborgs hamn, förlorade Hamnarbetarförbundet allt inflytande. Bild: Stefan Berg

Hamnarbetarförbundet nobbar hängavtal

Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarsidan Sveriges Hamnar möttes på onsdagen för att förhandla om centralt kollektivavtal. De kom inte överens, som vanligt.

ANNONS
|

Det var Hamnarbetarförbundet som begärde förhandling med Sveriges Hamnar om att teckna ett centralt kollektivavtal.

Arbetsgivaren Sveriges Hamnar avvisade som väntat Hamnarbetarförbundets avtalsförslag och hänvisar till man tecknar ett rikstäckande avtal för varje bransch – inte flera.

Och i hamnarna tecknar man kollektivavtal med Transportarbetareförbundet, och ingen annan.

Brister i arbetsmiljön

Ett av skälen till Hamnarbetarförbundets nya avtalsförslag är att det uppstått brister i arbetsmiljöarbetet i flera hamnar efter att Hamnarbetarförbundet helt utestängts från lokala förhandlingar från i april i år, eftersom fackförbundet inte är kollektivavtalspart.

– Vi pratade en hel del om säkerhetssituationen i hamnarna och försökte förklara att vi borde lyfta ur frågan ur konflikten eftersom det är människors liv det handlar om. Men de stod fast vid sin gamla ståndpunkt att utan kollektivavtal har de inte anställda ingen möjlighet att få insyn i eller påverka skyddsarbetet, punkt slut, säger Erik Helgeson, styrelseledamot i Hamnarbetarförbundet.

ANNONS

Det handlar om människors liv som du säger, är ni för envisa?

– Våra medlemmar har väldigt svårt att acceptera att deras liv och hälsa tas i någon slags pant för att tvinga oss till att bli en någon slags underavdelning till Transport. Det är väldigt svårt för oss att förstå varför vi inte skulle ha rätt att teckna ett kollektivavtal i kraft av att vi är majoritetsförbund i många stora svenska hamnar. Och jag får inga vettiga svar på det heller, säger han.

Hamnarbetarförbundet vill återgå till tidigare praxis att både Hamnarbetarförbundet och Transportarbetarförbundet deltar i lokala förhandlingar, där också Hamnarbetarförbundet har rätt till facklig tid och lokaler.

Hamnarbetarförbundet föreslår att man ska formalisera det tidigare arbetssättet.

Nytt avtalsförslag

Man har nu tagit fram ett avtalsförslag som är likalydande med det befintliga Hamn- och Stuveriavtalet, som Sveriges Hamnar och Transportarbetarförbundet har tecknat, fast med tre tillägg där förbundet vill ha en skrivning om riskanalyser, en skrivning om rehabansvar för behovsanställda.

Läs också: Hamnarbetarförbundet förlorar inflytande – överallt

Hamnarbetarförbundet vill också ha en skrivning om att hamnarna inte ska kunna hyra in bemanningspersonal om det finns egen uppsagd personal som har företrädesrätt till återanställning.

Har avvisat alla erbjudanden

– Sveriges Hamnar har erbjudit ett hängavtal till det befintliga Hamn- och Stuveriavtalet som har tecknats med Transportarbetareförbundet, men detta har avvisats. Förhandlingen visade dock att Hamnarbetarförbundet har krav på ett separat avtal med annat innehåll vilket Sveriges Hamnar inte har möjlighet att ingå, säger Joakim Ärlund, förhandlingschef Sveriges Hamnar.

ANNONS

Hamnarbetarförbundet erbjöds så sent som i fjol att teckna kollektivavtal vid två tillfällen – men avvisade båda.

Läs mer: Parterna föreslår begränsad strejkrätt efter hamnkonflikten

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS